Nordisk Challenge 2011

Silkeborg, 30. april

Jeppe Christensen fra Oure konktatede mig i slutningen af 2010 for at høre, om jeg ville køre DM i Adventure Race / Nordisk Challenge med ham og Marie Tindborg i april måned i Silkeborg. Jeg slog til med det samme, og havde løbet som mål gennem vinteren, hvor det dog ikke blev til helt så meget træning som håbet. Formen var dog rimelig og en måned før DM havde vi en god træning på sydfyn. 1,5 uge før løbet meddelte Marie desværre, at hun var forhindret i at køre, og så var gode råd dyre. Jeppe og jeg støvsugede vores omgangskredse, men det var med så kort varsel ikke muligt at finde nogen, der havde tid og lyst til 24 timers AR i Silkeborg. Løsningen blev derfor, at Jeppe kørte den lange DM rute med et andet hold, der også var ramt af mandefald, mens jeg rækkede ned på den korte rute, hvor Sheena Wallace var klar til at træde ind. Super, så blev det til AR alligevel!!!.

Jeg tog til Silkeborg fredag aften og så prologen på den lange distance. Det kriblede lidt i benene for at være med, men da jeg gik i seng kl. 11 og kunne se frem til en hel nats søvn, i modsætning til holdene på den lange der ingen fik, så var det egentlig ikke så slemt igen.

Morgenmad på Casa Gasbjerg med en af de flotteste udsigter i Danmark. Læg hertil en skyfri himmel og 10+ grader allerede fra morgenen af, så bliver det ikke meget bedre. Vi kørte op til efterskolen og fik gjort udstyret klar. Som sædvanlig gik tiden alt for hurtigt, så vi var ikke klar før 5-10 min før start. Bl.a. pga. alt det lyserøde tøj, der skulle findes frem ....

Prolog (ca. 3 km o-løb)
Løbet blev som de to foregående år skudt i gang med et lille o-løb med valgfri poster, hvor vi måtte dele holdet op. Jeg snuppede de to ude omkring Knøsgården, mens Sheena nuppede en vest for efterskolen og derefter skulle lægge cyklerne klar. Der var den sædvanlige forventningsfulde stemning inden start. Jeg var listet helt ud på venste fløj af startfeltet, da det lå nærmest første post. Flere af de rutinerede havde valgt samme taktik og Jesper Holst Lasse P. stod også klar. 9.00 gik starten. Der blev som sædvanlig lagt ud i højt tempo af et par af efterskoleeleverne ned af "indianerstien". Holst og jeg fulgte efter og var blandt de første ved post 1. Herfra gennem terræn til post 2, hvor vi overraskende var helt alene?? Nu var det bare tilbage til start, hvor Holst og jeg undervejs begge to undrede os over taktikken valgt af nogle af de andre hold.... Sheena stod klar tilbage ved cyklerne. Et hurtigt skifte og så afsted. 3-mands holdene havde haft en fordel af at være en ekstra person til at tage posterne, så vi kom afsted som som hold nr. 5-6 stykker.

Ud (ca. 11 km MTBO)
Det gik nu i højt tempo ned mod Knøsgården. Vi fløj forbi et par af holdene foran og drejede indenom endnu et hold ved den første post. Nu fulgte en fed og laaaaang nedkørsel fra Knøsgården til post 2. Her hentede vi endnu et hold efterskoleelever. De havde godt styr på orienteringen, men vi var klart stærkere på MTB, så på vej til post tre fik vi opbygget et forspring, som vi siden udbyggede, og efter post 7 var vi alene i front. Sådan! MTBO turen gik gennem Silkeborg Sønderskov og Østerskov. Der var ikke de store o-tekniske problemer, men det var en fin rute, der var blevet lagt inklusiv et par af de klassiske postplaceringer. Vi holdt højt tempo og ved stjernecentrum havde vi fået udbygget forspringet til 4 min.

Sløjfe 1 (7,7 km o-løb)
Vi nåede stjernecentrum som første hold, så der var frit valg på alle hylder mht. discipliner. Vi nuppede o-løbet. Jeg var godt tilfreds, da jeg så banen. Halvlang, halvhård og halvsvær. Perfekt, det skulle nok give udfordringer for nogle af de andre hold. Vi lagde ud i højt tempo, lidt for højt måske, for ved post 3 var Sheena næsten klar til at sende morgenmaden retur ud i skovbunden. Vi satte farten et gear ned et par poster og Sheena kom efterhånden ovenpå igen, så sidste havdel gik i højt tempo. Ellers var turen ren idyl med nyudsprungen bøgeskov og solskin. Jamen så blir det ikke bedre! Kort før vi kom tilbage til start ventede en lille bonusopgave i form af en klatrebane / slackline. Mine WAT-arme var ikke imponerende, mens Sheena blæste forbi på inderbanen. Fire poster og lidt skræntklatring og vi var tilbage efter 1 time og 9 minutter. 4,5 min efter hurtigste hold, men 3. bedste tid samlet, så det var mere end ok. Fino, en af de hårdeste discipliner klaret.

Sløjfe 2 (4-5 km kano)
Vi blev nu sendt ud på min hade-disciplin, kano.... 4-5 km rundt i Brassø i en alu-balje. Vi fik kun to padler, så egentlig var det nok en fordel, at vi kun var to på holdet, da baljen ikke lå så dybt i vandet. Vi mødte flere hold på vejen, og det så ud som om, vi hentede lidt ind på dem, så det gik måske ok. Stadigvæk, det skulle bare overståes. Højdepunktet på turen var, da Sheena to gange så en isfugl. Ren ornitolog-udflugt. Tilbage efter 1 time og 2 min. Gummiben og lidt svimmel de første 100 m. Havde vist ikke fået spist helt nok med energi. Jeg blev meget overasket, da resultatlisten dukkede op. Vi havde hurtigste tid af alle hold???!!!!

Sløjfe 3 (lego + polokajak)
Nu ventede dagens første tivoli opgave. Den ene på holdet skulle sejle polokajak, mens den anden løb rundt i vandet og samlede legoklodser (no kidding!). Sheena startede ud i kajak - og nåede bl.a. at overhale Erik Knudsen! - mens jeg tog mig af legoklodserne (alle timerne som investeret som barn kom klart til nytte). Herefter byttede vi til rundt, hvilket ikke var nogen stor succes. Jeg kunne ikke få benene ned i børne-kajakken, mens Sheena tydeligvis ikke havde trænet nok med legoklodser. Igen bedste tid af alle hold trods bøvlet med kajakken. Det hurtige tid skyldes nok mest, at vi gennemførte skiftene mellem disciplinerne rigtig hurtigt.

Sløjfe 4 (4 km MTB, skydning, strafrunder, 4 km teknisk mtb, 4 km MTB)
Nu fulgte igen en "ordentlig" disciplin. MTB til skydebanen i Nordskoven. Asfalt hele vejen, hvilket var en god lejlighed til at få spist og drukket. Skydningen bestod af salonrifler på 30-40 m bane. Jeg troede egentlig, jeg var ok til skydning. Det fik jeg så modbevist. 0 ud af 5 mulige træffere. Sheena var uendeligt meget bedre med 1 ud 5. Heldigvis havde bedste hold vist kun 4-5 træffere, og det var korter strafrunder, så vi tabte vist ikke så meget tid. Herefter ventede en lille runde teknisk MTB. Det skulle vise sig, at den ikke var så lille igen. De ca. 4 km tog vist næsten 30 min, og det var på "pivskid"-klingen næsten hele vejen. Sheena var sej og jeg måtte trampe hårdt for at hænge med. Der var desværre ikke mellemtid på strækket, for jeg tror vi lå rigtig godt til på denne disciplin! Resultatlisten viser da også, at vi for hele sløjfe 4 havde næstbedste tid, dog 7 min efter hurgtigste hold, hvilket dog virker lidt mystisk. Tilbage til skydebanen og stemple ud, og derefter tilbage til Almind Sø. Endnu tid til lidt energi, bl.a. dagens første og enerste energibar. Det var vist godt, vi ikke skulle køre den lange, for vi fik helt klart spist for lidt energi.

Sløjfe 5 (2 km MTB + surfbrædt)
Endnu en tivoli-disciplin ventede. MTB til det andet søbad ved Almind Sø, bind for øjnene og sejl/padl en tur rundt på surfbrædt. Vi klarede det vist ok, men da mange af de andre hold lå og sejlede i cirkler lå overliggeren for en succesfuld gennemførsel af disciplinen heller ikke specielt højt :). 3. bedste tid af alle.

Sløjfe 6 (4-5 km bike'n'run)
Sidste sløjfe bød på bunker o-løb. Vi havde haft en lignende runde 2 år før, så jeg kendte postplaceringerne. I år var der dog lavet det tvist i opgaven, at vi ikke behøvede at tage alle poster. Jeg kunne huske, at en af bunkerne var meget besværlig at komme ind og ud af, så den blev sorteret fra, og i stedet tog vi nogle flere, at de lettilgængelige. Vi skiftedes til at løbe/cykle ud og hjem fra bunker-delen af skoven, mens jeg løb og Sheena cyklede mellem de enkelte bunkers. Vi havde lidt bøvl med at finde enkelte af posterne, og der var heller ikke specielt meget krudt i tikka-pandelampen, men tidsmæssigt gik det vist ok. Eneste problem var, da det lykkedes Sheena at blive væk fra sin MTB på de 100 m mellem en bunker og der, hvor hun havde smidt cyklen. Hvem sagde kvinder og stedsans :). Vi havde 4. bedste tid på disciplinen, men vi taber 12 min til Peter Poulsen og makker, så de har åbenbart haft valgt en markant bedre strategi end os mht., hvilke poster der skulle tages.

Hjem (7-8 km MTB, 1 km løb)
Tilbage ved stjernen spurgte vi, om vi lå forrest. Svaret lø d"ja". Perfekt. Hurtig pakning af grej og afsted på cyklerne gennem Østerskoven. I Sønderskoven ventede 5 poster i en ådal. Smed cyklerne men droppede at skifte til løbesko, da det alligevel var stort set umuligt at løbe mellem posterne på de stejle skrænter. Gik/kravlede banen rundt. Tilbage ved cyklerne mødte vi Peter Poulsen og makker, som startede ud på løbedelen. Vi havde brugt mindst 10 min, og der lå ikke andre cykler, dvs. 10 min forspring til os og kun 4-5 km MTB tilbage. Vi skævede til uret. Målgang inden 6 timer og 30 minutter var vist lige muligt. Fuld gas tilbage mod mål og jeg gav meldingen om, at der kun manglede 2 bakker, inden vi var i mål. Dette gav dog anledning til lidt diskussion om den præcise skillelinje mellem "en bakke" og "en mindre forhøjning" på vejen, som der vist var lidt flere af. Vi tabte 3 min til hugtigste hold på turen hjem, men vi succeskriteriet var også bare at undgå at gå kolde og undgå punkteringer. Håndslag og skulderklap de sidste par 100 m mod mål, og målgang efter 6 timer og 27 min. Perfekt timing, for vi var vist begge ved at være godt trætte.

Nordisk Challenge / SOK Multisport 2011 var atter engang rigtig godt arrangement. Velafviklet, gode kort og mange gode discipliner - og var vejret helt perfekt!

Tak til Henrik Jørgensen for billederne.