AT træning på Sydfyn

Bøjden-Oure, 26. marts 2011

Planen for 2011 er, at jeg skal køre SOK Multisport med Jeppe Christensen og Marie Tindborg samt Teh Harz med Jeppe. Jeg kørte the Harz med Jeppe i 2011, men har ikke kørt med Marie før, og vi var derfor blevet enige om, at det ville være en god ide at have en lang fælles træning inden SOK. Valget faldt på d. 26. marts og Jeppe strikkede en glimrende bane sammen, der fik os gennem cremen af Sydfyn.

Jeg havde fået arrangeret et møde med arbejde i Odense om fredagen, så det var kun en kortere køretur ned til Oure idrætshøjskole, hvor vi havde aftalt at mødes. Jeppe dukkede op 5 min efter mig, mens Marie kom 20 min senere, da de havde haft lidt af en udfordring med at få transporteret en kæmoe alu-kano på taget af en personbil. Mere om dette skrummel af et badekar senere. Vi spiste, pakkede grej og planlagde løbet, og spiste lidt mere. Kl. 22 var det legalt at gå til køjs.

Nåede 3-3,5 times søvn inden alarmen gik kl. 1.40 lørdag nat. Vejret var koldt, men skyfrit og ingen vind. Fint. Pakkede det sidste udstyr og spiste liiiige lidt mere. Derefter afsted med minibus mod Bøjden vest for Fåborg. Robert havde tilbudt art være hjælper gennem hele træningen, og uden ham havde det logistisk været helt umuligt. Kæmpe tak for at ofre en nat på det! Fremme ved færgehavnen i Bøjden lidt over 3. Det var småblæsende, pissekoldt og jeg var træt. Hvad fan*** lavede vi egentlig her....

Etape 1: 15 km inlines (0:50 / 0:50)
Startskuddet gik kl. 03.23. Træningen startede blidt ud med 15 km inlines fra Bøjden over Horne og Millinge til Svanninge. Frøs som bare pokker fra starten men fik hurtigt varmen i det meste af kroppen. Bortset fra en enkelt bil så vi, ikke videre overraskende, ikke en sjæl på hele turen. På turen lavede vi væddemål om, hvor mage højdemeter vi skulle have i løbet af træningen. Jeg gættede på 750, Marie på 850 og Jeppe på 851. Det skulle vise sig, at vi passerede 1.200 inden træningen var omme.... Efter 50 minutter var vi fremme i Svanninge, hvor vi skiftede til løbesko og løb det sidste stykke ind til nogle sheltere, hvor Robert havde lagt vores cykler.

Etape 2: 6 km o-løb. (0:55 / 1:45)
Det var dog ikke tid til cyklerne endnu. Først stod den på 6 km svær natorientering på faste poster i Svanninge Bakker. Lidt af det svære gik dog af orienteringen, da posterne havde tydelige refleksbånd og ofte kunne lyses op på 100+ meters afstand. Fandt et godt moderat tempo og truckede banen rundt. Løb på flade stykker og ned ad bakke og gik op ad de stejleste bakker. I løbet af træningen begyndte det langsomt at lysne mod øst of fra toppen af lynbakkerne var der en flot udsigt over det sydfynske øhav.

Etape 3: 6 km MTB (0:37 / 2:22) + Etape 4: 6 km MTBO (0:28 / 2:50)
Endelig tid til MTB. Jeppe guidede os rundt på perfekte singletracks i Svanninge Bakker. Det var godt med højdemter, men sporene var perfekte og det blev langsomt daggry. Det var dog fortsat godt og grundigt koldt, og af en eller anden grund havde vi allesammen valgt ikke at tage skoovertræk med. Det kom vi til at fortråde noget så bittert, for til sidst var fødderne blot to frosne klumer kød.

MTB sporet sluttede ved Sollerup Gammelskov. Her skiftede vi til MTBO med valgfri postrækkefølge. Der var luksus forhold med rigtigt MTBO kort, ligesom Robert havde sat poster (minestrimler) ud. Etapen gik fint bortset på vej ud over en græsmarkl, hvor Marie pludselig råbte vent. Hun havde fået en gren i baghjulet. "Grenen" viste sig at være en mindre træstamme! Cyklen overlevede heldigvis og mens Jeppe baksede grenen ud af hjulet fik jeg skudt et par billeder af solopgang over Arreskov Sø.

Etape 5: 45 km MTBO (2:25 / 5:15)
Nu fulgte træningens "Kongeetape" på 45 km MTBO. Jeppe havde lagt en glimrende bane, der fik os gennem de sydfynske skove stort set uden at vi kom til at køre på asfaltveje. Kortmaterialet var skiftet til 1:25.000 kort. Kortene var de fleste steder ok, men nogle steder, bl.a. på vej til første post, var de helt håbløse og det var ren kørsel efter intuition. Solen kravlede længere og længere op (kl. var jo også blevet så fremskreden som ca. 7), men det var fortsat pissekoldt og fødderne blev bare mere og mere ømme. Jeg glædede mig så meget til at komme ud og løbe. Ellers var det ren idyl med fuglekvidder, harer, fasaner og rådyr. Efter knap 2,5 time var vi gennem etapen og ved Vester Skerninge ventede vores rulleskøjter.

Etape 6: 8-9 km løb og inline (0:40 / 5:55) + Etape 7: 15 km MTB (0:29 / 6:24)
Etape 6 var en kombineret løb og inline sløjfe. Vi startede ud med 1-1,5 km inlines, hvor det havde været hurtigere at løbe. Herefter smed vi rulleskøjterne i rygsækkene og skiftede til løbesko, og så gik det på en vandresti ned langs Syletemae å. Det første stykke var stien fin, men herefter blev det mere og mere mudret. Det toppede, da Marie tabte begge sko, og måtte bruge alle kræfter for at hive dem fri af mudderet igen. Efter ca. 3 km løb skiftede vi igen til rulleskøjter og nu fulgte en tur ned kysten og derefter tilbage til V. Skerninge.

Den stod nu igen på MTB. Da vi var klar til at køre, dukkede Robert op for at hente vores rulleskøjter. Træningen toppede kvalitetsmæssigt her, for Robert havde også kolde colaer med!!!! Sprængfyldte med energi gik det på MTB ned til kysten og derefter ind mod Svendborg og tværs gennem centrum til nogle småskove og parken øst for byen.

Etape 8: 9 km bike'n'run (0:45 / 8:09) + Etape 9: 10 km kano (1:34 / 9:43) + Etape 10: 4 km løb (0:19 / 10.03)
Jeppe havde lavet en fin bike'n'run etape gennem tre småskove og endda haft så meget overskud, at han havde sat poster ud. Noget af energien havde han endnu, for han spænede afsted og løb klart mest på denne etape. Jeg var ved at være lidt vissen, så det passede mig glimrende, at Jeppe havde overskud.

Efter bike'n'run ventede den frygtede kanoetape. Vi havde oprindelig planlagt at sejle rundt om Thurø, men set i lyset af, at vandet kun var 2 grader varmt og de ulykker, der havde været med kanoer om vinteren, blev det til en 10 km tur op langs kysten. Det var desværre blæst op, og naturligvis var det modvind. Jeg trak tjansen om at sidde i midten i bunden af den kolde alu-balje :( Efter 1,5 km havde vi en overbæring. Selve bæringen udstillede (1) hvor tung og uhåndterbar en alu-kano er og (2) hvor meget vi er løbere og mtb'ere og hvor lidt vi har i armene... Pga. op- og istigning var anden del af etapen endnu værre, for nu væltede der også vand rundt i bunden af kanoen. Mine arme var helt smadrede tilsidst og jeg var helt bogstaveligt kold og våd i rø***. Jeg kommer aldig, aldrig, aldrig til at synes om denne disciplin.

Efter 1,5 times pinsel var kanohelvedet overstået. Nu ventede blot 4 km løb op til Oure. Løbestilen var fra starten i bedste fald alternativ men blev efterhånden bedre og efter 10 timer og 3 minutter var vi tilbage ved højskolen. Slut på en lang, hård og fed træning!

Tog et hurtigt bad, pakkede sammen og herefter gik det mod København. Pitstop ved Burger King og derefter hjem og sove!

Tak til Jeppe og Robert for at bruge tid og energi på at arrangere denne træning