Hamburg, september/oktober 2016

Anders og jeg havde givet vores far en tur til Hamburg i 70 års fødselsgave, og det lykkedes os at finde en weekend i slutningen af september, hvor vi alle havde tid. Denne tur blev dermed nr. 4 i rækken af storbyferier med de gamle.

Torsdag 29. september: Udrejse

Jeg arbejdede hjemme om formiddagen, indtil Anders kom og hentede mig ved 13 tiden. Et haster projekt på arbejde blev afsluttet undervejs i bilen, hvor det mest "spændende" ellers var et kraftigt regnvejr på turen over Storebælt.

Vi mødtes med mor og far på en p-plads nær Kolding, og fik pakket os sammen i Anders' bil. Der var en del trafik og vejarbejde på vejen mod Hamburg og ind til hotellet, der lå lidt øst for centrum, så vi var først fremme ved 19 tiden.

Aftensmaden blev indtaget på en lille italiensk familierestaurant i nærheden af hotellet, hvor vi blev glimrende vartet op.

Fredag 30. september: Hamburg dag 1

Morgenmaden blev klaret i hotellets restaurant, hvor der ventede en god buffet.

Vi havde besluttet, at vi en af dagene i Hamburg ville på en sightseeing sejltur rundt i havnen, da denne er en hjørnesten i byen. Vejret så ok ud denne dag, så vi planlagde at hoppe ombord kl. 11. Dette betød, at vi havde et par timer, som vi kunne bruge på at se centrum af byen på vej ned til havnen. Vi passerede Rathausplatz og Rathaus, som var ganske imponerende, og som mere lignede et slot end en politisk bygning. Der var således et utal af enten kristne skulpturer eller tidligere konger og hertuger. Vi var inde at se den første sal, men droppede en længere rundtur. I stedet så vi ruinerne af St. Nikolai kirken, samt de gamle huse omkring kanalen Nikolaifleet. Nede ved havnen ventede et utal af både i alle former og størrelser. Blandt de mere kuriøse indslag var en flydende kirke!

Ved Nikolaifleet

Vi havde valgt en af de længere rundture, der startede fra Übersee-brücken, så vi så både den gamle del af havnen samt fik en rundtur gennem den nye industrihavn, der er den næststørste i Europa. Far, Anders og jeg fandt en bænk bagerst på båden, hvor der var frit udsyn (og noget koldt), mens mor på størstedelen af turen krøb i læ nede i kabinen.

Vi startede ud gennem den gamle del af havnen, Speicherstadt, hvor pakhusene lå helt tæt side om side ned til kanalen. Et enkelt af pakhusene havde fået en enorm glasoverbygning og fungerede nu som musikhus. Vi passerede ligeledes utallige broer, og guiden gjorde opmærksom på, at Hamburg havde flere broen end Venedig og Amsterdam tilsammen.

Fra den gamle del af havnen gik det mod vest på Elben forbi Landungsbrücken og bydelen St. Pauli ud til Altona. Her krydsede vi over floden og ind i havnebassinerne i den nye del af havnen. Her var utallige kraner, tusindvis af containere og flere store skibe, der var ved at blive losset. Skibene virkede enorme, når vi sejlede forbi og under dem. Vi kom gennem en mindre sluse, som vi aldrig forstod formålet med, inden det gik videre gennem havnebassiner.

Speicherstadt

På Elben

og i den nye del af havnen

Turen sluttede ved Landungsbrücken. Herfra gik vi langs floden til "Alte Elbe Tunnel", hvor vi gik ned i elevatorskakten. Det var fascinerende at se, hvorledes biler, cykler og gående blev hejset op i de fire elevatorer i det mere end 100 år gamle bygværk.

Fra skakten gik det videre forbi Fischmarkt, som var lukket denne dag. Frokost i form af et par sandwich blev i stedet klaret på en lille cafe.

Efter frokost gik vi op til den jødiske kirkegård, som denne dag var lukket, inden vi gik videre til Reberbahn. Denne eftermiddag et noget trøstesløst sted med spillehaller, stripbarer og alkoholikere. Så var der mere pondus over den enorme Bismarck statue, der stod i en nærliggende park.

Næste stop var St. Michaelis kirken. Vi kiggede kort ind i selve kirken, inden vi tog en elevator de knap 100 m op i tårnet. Her var der en glimrende udsigt over hele centrum af Hamburg. Mod nord og syd var der regnvejrsskyer, så vi var heldige. Byen virkede overraskende lille ovenfra, men måske var det forbi, der var mange lave huse, som blev skjult af træer?

Efter kirken gik det forbi små gamle huse i Kramer Witmen Wohnung, broer, kanaler og dyre butikker i Neuer Wall, udsigt over søen Binnenalster, hvor der var mange mennesker, tur gennem Europa Passage shopping centret, inden det blev til et kaffestop på Hauptmannplatz. Klokken var nu ved at være 17, så benene var godt trætte og vi gik retur til hotellet, hvor vi holdt et par timers sen velfortjent siesta efter 13 kilometers vandring!

Om aftenen gik over til en restaurant/værtshus på Lange Reihe. Her stod den på høj musik, masser af mennesker og klassisk og billig tysk mad. Glimrende oplevelse. Da vi gik retur var der masser af leben på alle spisestederne.

I tårnet på St. Michaelis kirken

Udsigt fra St. Michaelis kirken

Jette og Zitronenjette

Lørdag 1. oktober: Hamburg dag 2

Morgenmad blev denne dag klaret på en halvdyr men god cafe nær Hauptbahnhof. Herfra startede en længere gåtur rundt i Hamburg. Vi startede ud langs Binnenalster, hvor der var flot udsigt mod centrum, men også meget affald, og videre forbi Aussenalter, hvor der sov hjemløse/flygtninge i telte flere steder.

Fra søerne gik vi over til den botaniske have samt "Planten Un Blomen" parken. Parken var flot, og drivhuset, som umiddelbart så lukket ud, et af dagens højdepunkter med masser af flotte planter. Vi fortsatte videre gennem parkerne, der lå omkring det gamle voldanlæg. Parken var meget velholdt og der lå mange fine bygninger op til parken. Jeg tror også, jeg så en isfugl, en teori jeg baserer på, at der kom flere ornitologer vadende med kæmpe kameraer. Et kuriøst indslag var den gamle skøjtebane, der under ombygning lignede en kulisse fra walking dead.

Fra parken gik det ind mod centrum, hvor der var kaffepause på Grossneumarkt. Herfra videre til shopping distriktet og en tur langs kanalen Alsterfleet, hvor et hav af kajakker passerede op gennem sluserne.

Frokost blev en avanceret udgave af den tyske hofret "Curry Wurst", som vi spiste på en restaurant, som havde vundet titlen "Beste Currywurst Deutschland" i 2009. Efter frokosten gik vi over til Europa Passage, hvor vi slap mor løs til en times shopping. Vi andre gik ned til pavillonen ved Binnenalster, hvor vi fik en fortjent weissbier.

Efter en time kaldte mor på assistance, så vi gik op og fandt hende. Jeg ville gerne have gået en sidste tur ned til havnen, men det begyndte at småregne, og vi havde allerede gået 13 km, så i stedet gik vi til hotellet.

Aftensmaden blev igen på Lange Reihe. Denne gang på en orientalsk restaurent, hvor maden også var glimrende. Retur på hotellet ventede en godnat øl i "Captains Corner".

Ved Binnealster

I "Planten Un Blomen"

Alsterfleet

Beste Currywurst Deutschland

Søndag 2. oktober: Hjemrejse

Morgenmaden blev igen spist på hotellet. Ved udcheckning havde far opdaget, at han ikke havde fået sin jakke med op fra baren aftenen før. og at den nu var væk. Receptionen havde ikke set den, så stemningen var lidt trykket, da vi kørte afsted. Om aftenen ringede de dog fra hotellet og fortalte, at en pinligt berørt gæst var kommet ned med jakken, som hun ved en fejl havde taget med op på værelset. De sendte den med posten, men den nåede først helt til Mr. Nissum efter to uger.

Dagens første stop var ved Dannevirke, som Anders og jeg ikke havde set. Vi gik en tur langs hovedvolden fra år 737 og Valdemar den Stores teglstensmur fra omkring 1170 ud til 1864 skanserne. Et spændende og tankevækkende sted, men jeg var ikke videre imponeret over formidlingen. Vi gik også en kort tur ved Thyrasborg, hvor der heller ikke var mange oplysninger at finde. Optagelse på UNESCO listen venter vist ikke lige rundt om hjørnet, selv om potentialet er der.

Næste stop var nærliggende Schleswig, hvor vi se den imponerende domkirke, det gamle centrum, samt landsbyen Holm, var der en helt speciel stemning med den mange huse fra 1700 tallet, der lå rundt om et kapel midt i byen. Vi gik en tur forbi Johannis klostret og derefter retur til bilen.

Fra Schleswig kørte vi en tur forbi Duborg skolen, og derefter op til Duborg grænsebutikken. Sidstnævnte sted behøver jeg ikke besøge alt for ofte. Kort efter grænsen passere vi en mand (flygtning?), der cyklede i nødsporet på motorvejen. Danmark 2016? Ellers skete der ikke meget på turen retur til København, men det var, som altid, hyggeligt med en mini-ferie med de gamle.