Vandretur på Søderåsen, April 2016

Lørdag 9. april: Dag 1, 31 km

Sandra havde en enkelt feriedag tilbage, der skulle brændes af inden første maj, så vi planlagde en mini-vandretur til Sverige. Kursen blev mere præcist sat mod Søderåsen, hvor Sandra ikke havde været før, og hvor jeg gerne ville på vandretur efter to tidligere ture i området på MTB. Desuden havde Søderåsen den fordel, at der kun var 2 timers transport fra København. Vi kørte fra Farum kl. 7, missede færgen i Helsingør med 2 minutter og måtte vente 20 minutter på den næste, men var alligevel fremme i Åstorp og klar til afgang kl. 9. Bilen blev parkeret i et villakvarter nær det officielle startsted.

Jeg havde haft meget fokus på "go light" i forbindelse med pakning af rygsækkene, men de føltes alligevel godt tunge, da vi startede ud. De første 5 km var noget kedelige og gik på grusvej. Fra søen Maglekær blev det heldigvis mere spændende. Eneste "men" var, at det var ret koldt og gråt i vejret. Senere på dagen klarede det dog heldigvis mere op. Jeg havde troet, at skoven var statsskov på samme måde som i Danmark, men der var skydetårne overalt, hvilket unægteligt tydede på privatskov. Dette havde desuden den fordel, at der vrimlede med dyr, og bl.a. så vi tre hjorteflokke med 15-20 styk i hver.

På toppen af åsen

Kunst?

Vi fulgte det meste af tiden den officielle Skåneleden - Ås til Ås rute, men på nogle af de lidt mere kedelige steder skød vi genvej eller gik en alternativ rute. Dette betød bl.a., at vi ikke kom den officielle vej ind i området ved Klövehaller. Dette område var et af dagens flotteste, og vi startede med en stejl off-road nedstigning efterfulgt af en vandpassage ved vadning over en å, der fortsat var ganske kold. På den anden side gik det stejlt op, delvist gennem et blokfelt, til vi nåede et udsigtspunkt, hvor vi med perfekt udsigt spiste frokost.

Dyreliv...

Vandpassage

Skov-skildpadde?

Pause i Klövehaller

Den uofficielle vej ind i Klövehaller

Blokmark

Efter frokost fulgte et langt stykke gennem bøgeskov med flot udsigt ned over en dyb dal. Benene var ved at være godt trætte, så da vi havde en pause, på et tidspunkt hvor solen kiggede frem, tryllede jeg to øl frem fra rygsækken. De smagte himmelsk - og gjorde rygsækken 0,7 kg lettere.

Efter pausen satte vi kursen mod Skånes højeste punkt, som ikke er Höjehall men en unavngivet bakketop på 212 m et par km nord for denne. Efter topturen var vi et smut inde forbi et hus og hente vand.

Næste stop var Höjehall, hvor der var en flot udsigt fra udsigtstårnet over dels skovområderne på Søderåsen og dels vestpå helt til Øresund og Danmark! Med godt trætte ben gik derefter de sidste km frem mod Klåverödsdammen, hvor vi havde planlagt overnatning. Shelteret ved søen var optaget af fire danskere, men der var fin plads ved søen på et sted, hvor der var en stor bålplads. GPS sagde på dette tidspunkt 31 km på 10 timer i alt, heraf 7 aktive. Førstnævnte svarede til 3,1 km/t. Ikke ringe med halvtung oppakning i halvtungt terræn.

Vi lavede aftensmad, mens solen gik ned, og fik efter lidt kamp tændt bål. Skoven omkring bålstedet var dog rippet for alt brænde, så det blev en kortvarig fornøjelse. Vi gik i seng allerede ved 21 tiden. Natten blev kold, meget kold, og jeg endte med at sove med stort set alt mit tøj på.

Velfortjent pause

På toppen af Skåne

Höjehall

Søndag 10. april: Dag 2, 32 km

Vi stod op kl. 6 til en kold morgen, hvor et termometer sandsynligvis ville have vist et par graders frost. Udsigten var dog flot med lyserøde skyer over søen. Temperaturen indbød dog ikke til at nyde udsigten pga. kulden, så vi var klar til afgang kl. 8. Dagen startede med en flot tur gennem Skorstensdal og langs Dejebäcken. Herefter blev det endnu mere storslået ved Søderåsen National Park, hvor vi gik en ekstrarunde, som jeg huskede fra en tidligere MTB tur med Troels Lund. Turen gennem parken gik stejlt op ad dalsiderne tre gange, mens vi havde en enkelt stejl off-road nedstigning. Undervejs på turen stoppede vi ved mange flotte udsigtspunkter, så vi kom kun langsomt frem. Fra Skaralid til Odensjön gik det hurtigere, da denne strækning gik gennem mere almindelig løvskov.

Langs Dejebäcken

Ved Lierna

Ved Kopparhatten - og ja, jeg er træt af at slæbe på den rygsæk

I nationalparken

Ved Liakroken

Ved Kopparhatten

Frokost blev spist mod udsigt ned over Odensjön, inden vi gik gennem hvad der lignede en østjysk skov til Röstånga. Her var vi en tur i ICA og hente cola, inden vi via lidt asfalt gik videre mod dagens først vulkan; Jällabjär (124 m). Her blev colaen nydt ganske velfortjent.

På turen videre så vi traner på en mark ved landsbyen Anderstorp, ligesom vi passerede gennem Sveriges største enebær skov. Denne strækning var helt speciel, men udsigten kort tid efter over den flot slyngede Rönne Å var heller ikke tosset. Vi endte igen med en lang dag, og var først fremme var slutstedet kl. lidt over 18. Undervejs nåede vi lige at få tanket vand i på en gård. GPS'en sluttede på 32 km på 10,5 time og heraf godt syv aktive. Snit fart 3,1 km/t som dagen før. Benene var godt trætte.

Vi overnattede i et shelter, hvor vi var de eneste. I modsætningen til dagen før, var der denne dag godt med brænde, så vi fik tændt et fint bål. Det havde været overskyet det meste af dagen, men hen under aften klarede det op og til slut var det helt skyfrit. Dette var flot men tydede på, at der var en kold nat forude.

Ved Odensjön

Så er der mad

Ved Rönne Å

Udsigt fra shelteret

Mandag 11. april: Dag 3, 16 km

Det blev en kold nat. Jeg måtte allerede efter en time tage stort set alt tøj på. På overkroppen holdt jeg nogenlunde varmen med dynejakke, men benene frøs jeg selv med vintertights. Jeg vågnede derfor allerede kl. 4, og lå og frøs til kl. 5. Da var det blevet lidt lysere, så jeg stod op og fik lidt liv i bålet igen for at få varmen.

Vi var klar til afgang kl. 7. Det var en speciel stemning at gå gennem skoven så tidligt om morgenen. Det var fortsat skyfrit, så solen spillede i træerne. Vi rundede endnu en gammel vulkan, Allarpsberg, inden vi havde et længere stykke på grusvej til Hallaröd. Herfra valgte vi en alternativ rute, da den officielle gik 3 km lige ud ad en asfaltvej. Vi måtte dog justere vejvalget lidt, da et hegn spærrede vejen. Den alternative rute var fin og gik gennem øde skov.

Det sidste frem til Höör fulgte vi en pilgrimsrute på gode vandrestier. Vi sluttede turen ved togstationen, hvor GPS'en sagde 15,6 km på knap 4 timer. Gennemsnitlig fart på 4 km, men vi havde heller ikke holdt mange pauser.

Vi tog toget tilbage til Åstorp via Hässleholm. Herefter med bilen til Farum og videre til Bagsværd. Jeg afsluttede en fed forlænget weekendtur i det sydsvenske med at skifte til sommerdæk på bilen.

Håndværkertilbud

Slut på en god mini-ferie i Skåne