London, april/maj 2014

"De gamle" havde aldrig været i London, og jeg havde ikke været der i 15-20 år - unægteligt lidt pauvert, når der ikke er mere end en god times flyvning derover. Anders og jeg besluttede derfor, at en gaven til mors 70 års fødselsdag gik til en tur til London for os alle fire.

Onsdag 30. april

Jeg tog direkte i lufthavnen fra arbejde og havde aftalt at mødes med Anders på Nørreport. Han var dog lidt forsinket, så jeg tog mod lufthavnen for at komme lidt frem i køen til indtjeckning. Vi nåede det lige, og kunne gå direkte ud til flyveren. "De gamle" skulle lande en times tid efter os, men vi endte med at have rigtig god tid på Burger King i Stansted, da de var nødt til at bruge 1,5 time på at komme gennem sikkerhedskontrollen. Herefter taxi ind til hotellet nør Paddingtonn Station - et hotel som, hvis jeg huskede korrekt, lå inden for 100 m af det hotel, jeg boede på under studietur i 2G ca. 20 år tidligere. Lille by.

Torsdag 1. maj

Det var småregn om morgenen - surprise, dog ikke mere, end at vi valgte at starte dagen med en gåtur gennem Hyde Park med museumskvarteret syd for parken. Fremme ved museerne var det fortsat gråvejr, så mor gik på Victoria og Albert Museum, mens far, Anders og jeg brugte en god times tid på at se på dampmaskinens historie på Science Museum. Herefter gik det videre på gåben ind mod centrum, hvor vi fik frokost på en libanesisk restaurent. Den stod fortsat på regnvejr efter frokost, så vi tog metroen mod city og gik på British Museum - så fik vi også klaret de fleste museumsbesøg på førstedagen. Undervejs skulle vi dog lige passere en 1. maj demonstration med kommunister. Hvordan man seriøst gå rundt og promovere Stalinisme fatter jeg ikke! British Musuem var enormt, så det blev blot en rundtur på en god times tid til diverse highlights.

Efter museut gik vi mod nærmeste subway, hvor vi tilfældigvis passerede det teater, hvor vi skulle se musical om aftenen. Herefter retur til Paddington for at slappe af et par timer, inden det gik retur til Tottenham Court Station, spisning på thailandsk restaurant og derefter en god musical, Queens' We will Rock You, på Odeon. Dagens sidste punkt var en øl på en pub nær Paddinton station.

Ved Albert Memorial

Engineering, een af samfundens fire bærende søjler!!!

Starten på kapitalismen ...

... og en for længst død kommunisme

Jyder i storbyen

Fredag 2. maj

Det var fortsat gråvejr denne morgen (surprise), men regnen havde heldigvis stoppet. Vi startede dagen med en gåtur gennem Kensington Garden, Hyde Park, St. James Park og Green Park. Undervejs var der tid til stop ved diverse statuer, krigsmonumenter og Buckingham Palace. Der var proppet helt op ved sidstnævnte, hvor folk ventede på Changing of the Guards. Vi gik i stedet ind mod Westminster og så Changing of the Horse Guards. Herefter gik vi rundt forbi Downing Street, Westminster Abbey og Parliament. Afsluttende med frokost på South Side.

Efter frokost gik det videre langs Themsen fra London Eye ned til Tate Modern. Vi gik en kort runde inde på museet, inden det via Millenium Bridge gik tilbage til nordsiden af floden og forbi St. Pauls. Herefter retur til Paddington og et par timers afslapning.

Retur til London om aftenen, hvor vi gik forbi Trafalgar Square op til et spisested Anders kendte. Retur gennem fyldte gader til en øl på en pub nær hotellet. Vi var vist alle halvtrætte efter en lang dag forbi utallige turistattraktioner.

Kensington Gardens

St. James Park

Bobbies

Kolonierne...

Kensington Gardens

Changing of the guards

Imperiets centrum...

St. Pauls

Ved Buckingham. Crowded ...

London ...

Trafalgar Square invaderet af franske høns?

Lørdag 3. maj

Vejret endelig godt med høj sol, så vi havde udset dette som dagen, hvor vi skulle lidt ud af byen. Vi tog subwayen en lidt bøvlet omvej til Westminster og herfra mod båd på Themsen ud til Greenwich. Undervejs blev vi underholdt af kaptajnen, der havde ekstra-tjans som komiker. På turen var der fin udsigt men dog en kold vind fra øverste dæk.

I Greenwich gik vi en runde forbi Cutty Sark og gennem Royal Naval College, hvor der var filmoptagelser. Herefter op gennem parken til Royal Observatory. Flot udsigt og masser af mennesker på udflugt. Frokost i parken med sandwich inden vi tog et regional train retur. Det blev som vanligt et par timers afslapning om eftermiddagen.

Anders skulle mødes med et par venner om aftenen, men vi fulgtes med ham ind til centrum, hvor vi var et smut forbi Trafalgar og en boghandel. Herefter gik mor, far og jeg forbi premiereåbning på Miss Saigon mod en anbefalet italiensk restaurant. Denne var dog overbooket, så vi endte på nærliggende indisk restaurant i stedet. Super erstatning. God mad og perfekt service. Dagen sluttede igen med en tur tilbage mod subwayen gennem fyldte gader til en øl nær hotellet.

Familiehygge

Tower

Mere nyt og gammelt

Nyydeligt vejr til tur på Themsen

Tower Bridge

Kamp om 0-linjen

Nyt og gammelt

Cutty Sark

View ind mod centrum

Panorama fra Royal Observatory

Søndag 4. maj

Sidste dag i London, men vi havde stadigvæk et par sights, vi ikke havde set endnu. Vi tog med Subway til "City" og gik op i Momument, hvorfra vi kunne se store dele af London. Herefter videre ned til Themsen, hvor det var lavvande, så et enkelt sted kunne komme ned og gå på flodbunden. Vi fortsatte turen ud forbi Tower og til St. Katrines docks. Derefter gik det over Tower Bridge og retur på sydbredden. Frokosten blev klaret på en klassisk engelsk pup nær hotellet. Herefter var det tid til afsked. Anders og jeg nuppede et tog til Gatwick, mens mor og far snuppede en bus til Stansted. Flot indflyvning over Storebæltsbroen og Sjælland.

Samlet set en fin 4 dages tur i London, hvor vi fik travet gennem store dele af centrum.