Doha, januar 2014

Jeg havde arbejdet på Doha Metro projektet on/off i efterhånden 1,5 år men havde stadig ikke været nede og se nogle af lokaliteterne. I midten af januar blev vi imidlertid indkaldt til to vigtige møder med Qatar Rail, så flybilletter blev booket med tre dages varsel.

Mit første indtryk af Doha var, at den var kæmpestor (efter et par dage fandt jeg ud af, at det til en hvis grad var synsbedrag) og næste indtryk, at det var en 50/50 blanding af mellemøsten og USA. Byen er p.t. mildt sagt rodet med en blanding af spritnye skyskrapere ved siden af faldefærdig betonbyggeri og tomme jordlodder. Alt dette krydret med tæt trafik og i det mindste i lufthavnen en svag industriel stank af smog. Mere en vulgær magtdemonstration end charmerende.

De første par dage stod den primært på arbejde - tirsdagen hed f.eks. 08 morgen til 01:30 nat, mens det onsdag og torsdag blev mere normalt. Det blev således ikke til meget sigtseeing de første par dage, men vi nåede da en tur i Souq'en (en noget mere Disney-ficeret udgave end den i Marrakech), en tur ud til The Pearl samt en tur up til et compound med 30.000 indbyggere ejet af "Ras Gas" ved Al Khor.

Fredag

Jeg havde forlænget turen, så jeg også kunne nå at være lidt turist. Fredag havde vi (Rashmi, Johanne, Kim og jeg) således arrangeret en tur til Bir Zikrit / Zekreet, som er en halvø på Vestkysten af Qatar, hvor der findes nogle flotte klippeformationer. Vi mødtes med Kim og hans pickup ved 9 tiden og kørte tværs over Qatar. En ret syret oplevelse beståede af et fladt ørkenlandskab, hvor utallige byggerier er i gang eller netop færdiggjort: universiteter, militærakademi, fodboldstadions, camel racing track og en gigantisk motorvej uden megen trafik. Ingen mere voluminøst end charmerende.

I Bir Zikrit drejede vi fra motorvejen og kom hurtigt ud på grusvej og kort efter off road i ørkenen. Vi holdt et kort stop og klappede dromedarer, inden der var frokostpause ved stranden med udsigt til flamingoer samt ruinerne af et meget sammenfaldet fort. Efter frokost pausen gik det videre nordpå, lidt efter gps waypoints, som Kim havde lagt ind, og lidt ud fra oversigtskortet i bilens gps system. Vi nåede efter kort tid frem til de første klippeformationer. De største var ca. 15-20 m høje og lignede svampe pga. vinderosion. Vi satte kursen mod et par af de højeste og stødte på en flok franskmænd, der klatrede på klipperme. Vi havde åbenbart fundet det primære klatrested i Qatar! Vi gik de 15-20 m op på toppen og blev belønnet med en flot udsigt over ørkenen.

Vi fortsatte videre nordpå langs kysten, hvor der flere steder var mindre grupper, der camperede. Efter et par km nåede vi ind i en lille slugt, hvor der var bygget mange små stenhytter. Vi fattede ikke helt, hvad det var, indtil nogle filipinere, der også var på udflugt, fortalte, at det var kulisser fra en af Transformers filmene. Vi gik lidt rundt i området og klatrede op til en af hytterne, indtil vi kørte videre til "Film City", som var et klassisk compound, der også havde været anvendt som kulisse i flere film. Stedet lå nydeligt placeret ved den mest grønne plet/oase på hele halvøen. Vi gik en tur ved både compund og oase og kørte derefter retur mod syd. Her ventede dagens største udfordring i at finde tilbage på motorvejen, da adgang var spærret med hegn. Her kom 4-hjulstrækkeren på arbejde, inden vi fik fundet en tilkørsel. Vi kørte nu til Dukhan, hvor den stod pået bad i krystalklart havvand, som havde temperatur som i Danmark og sommeren.

Lørdag

Lørdag morgen/formiddag tog jeg en taxi ud til hotel Sheraton, og gik herfra ad "Corniche" hele vejen rundt langs bugten til Museum of Islamic Art, og derfra til Souq'en. Ubetinget en af de mest spændende gåture i Doha.

West Bay var domineret af et hav af nye skyskrapere og byggekraner, bunden af bugten domineret af imposante paladser og ministerier. Herefter fulgte en mindre havn med dhow's, det mest charmerende og "ægte" sted på turen, inden den flotte museumsbygning til sidst. Souq'en er flot, men har ikke samme charme eller autensitet som f.eks. dem jeg har set i Marrakech og Jerusalem. Mest underholdende var området med kæledyr: Alverdens fugle, fisk, padder, hunde og kaniner samlet på meget lidt plads.