Skiferie i Pontedilegno-Tonale i Italien - Januar 2007

Onsdag 17. januar

Kørte direkte fra arbejde til Rødby med Anders, Jacob og Tine. Missede en færge med 5 minutter, kørte til Lübeck i meget kraftig regn, nåede en hurtig optankning på McD inden vi mødte de andre i lufthavnen, hvor marketingchefen bød velkommen med Orbitter! Blev tvunget til at drikke en hurtig øl (tåbelige nye sikkerhedsregler…) inden vi blev stuvet en som kvæg i et Ryan Air fly med minimal benplads. Fremme i Bergamo halv tolv, hvorefter der ventede 2 timers buskørsel op til hotellet. Ankomst ved 2-tiden. Frostklart, men ingen sne ….

Torsdag 18. januar

Sov lidt halvlænge inden vi stod op til en god morgenbuffet. Herefter stod den på udlevering af liftkort, hvorefter jeg tog med Anders til Tonale for at leje ski (lejeski var en klog, klog beslutning, skulle det vise sig). Tilbragte formiddagen sammen med Anders og Jacob på de sydvendte pister i Tonale, hvor vi lige skulle finde skiformen. Sne var sparsom, meget sparsom, men italienerne havde tonset godt med kunstsne på pisterne, så det var muligt at køre. Off piste var dog helt umuligt. Spiste en sandwich til frokost og tog derefter op på Presena gletscheren om eftermiddagen. Stenet og noget iset, men vejret var ganske fint. Afterski hjemme på hotellet, inden der ventede en kæmpe aftenmadsbuffet med lasagne og kylling.

Fredag 19. januar

Vejret var slået om til høj sol og 8 grader allerede fra morgenen af. Senere på dagen kravlede den op på 12-13 grader. Vi kørte i Pontedilegno om formiddagen, hvor de fleste pister lå i skygge. Sneen var rimelig, men pisterne blev alligevel hurtigt brune. Italienerne skal dog have ros for at holde stort set hele skiområdet med boulevardbrede pister åbent, selv om der nærmest ikke var noget sne. Vi fik frokost i Tonale, hvor vi også prøvede at køre om eftermiddagen. Umuligt. Alt var slush. Vi fandt et par gode pister længst inde i skiområdet, men blev alligevel hurtigt trætte af forholdene. På vej tilbage mod Tonale var der små vandløb flere steder på pisterne … Jeg havde slæbt løbesko med og besluttede at jeg lige så godt kunne bruge eftermiddagen på lidt træning, en oplagt mulighed, da der var stort set snefrie forhold uden for pisterne. Jeg havde udset mig Monte Serodine som mål, en 'lille' bakke bag hotellet. 'Bakken' viste sig dog at være lidt højere end planlagt (løb fra 1620 meter til 2534 meter). Bjerget var for stejlt til at løbe hele vejen op, så en del af tiden gik eller småklatrede jeg. Kort før toppen passerede jeg et par udgravede huler, vist nok fra første verdenskrig. Der var som ventet en flot udsigt over hele Tonale området fra toppen. Måske lidt for flot, for jeg glemte at holde øje med min rygsæk, som pga. den stærke vind blæste ned gennem en slugt. Besluttede at kravle efter den (ved ikke hvor kløgtigt det var, skråningens stejlhed taget i betragtning), men fik først fanget den igen 200-300 højdemeter længere nede. Batteri og kameraetui ligger fortsat på bjerget … Igen afterski og aftenhygge på hotellet.

Lørdag 20. januar

Vejret bød fortsat på sol og +10 grader. Vi kørte igen i Pontedilegno om formiddagen, hvor sneen dog hurtigt blev tung. Vi kørte derfor til Tonale i håb om bedre sne. Efter middag kørte jeg med Anders op på Presena gletscheren, hvorfra vi i vandrestøvler gik op på Cima Presena (3.069 m). En lidt syret følelse at stå i 3000+ meters højde midt i januar måned i høj sol, vindstille og 4-5 graders varme. Flot udsigt over Tonale og bjerge med gletschere mm. Kørte et par ture på gletscheren, der dog også var ved at være iset. Afsluttede med at køre ned fra Passo Paradiso ad en pist, der var fuldstændig høvlet i bund for sne. Ikke nogen fed oplevelse. Fik en øl i solen, inden vi røg afterski i 'parasollen'. Det startede lidt langsomt, men til sidst blev der fest! Anton Aus Tyrol og dans på borde og stole. Kørte hjem på ski totalt mørke (vist heldigt der ikke var spirituskontrol…). Aftenhygge på hotellet.

Søndag 21. januar

Det blev frostvejr om natten, hvilket reddede pisterne de første par timer. Vi fik dog hurtigt de sædvanlige plus grader, så pisterne var enten isede, slush-ice eller brunt mudder. Ikke den store skioplevelse. Startede ud i Pontedilegno og kørte derefter op i Tonale. Ingen steder var der dog specielt gode forhold, så det var ikke alt for trist at være tvunget til at aflevere skiene allerede ved frokosttid. Fik et kæmpe afskedsmåltid på hotellet, sad og stenede lidt i solen, inden vi kl. 15 blev hentet af bussen. Trillede til Bergamo, hang ud i lufthavnen, fløj hjem med kvægflyveren, missede færgen i Puttgarden med 2 minutter og vandt en halv times ventede, kæmpede med regn, slud og hagl på vej mod København og ankom endelig til Søborg kl. 2. Valgte at møde lidt senere end normalt mandag morgen.

En skiferie, hvor der var god stemning og højt humør, men hvor skiføret langt fra var optimalt.