Kvitåvatn - Nytår 2006

Jeg havde opsparet 80+ flextimer i løbet af efteråret og holdt derfor allerede ferie fra d. 16. december. Havde en fornærmende let eksamen i IT og Økonomi på HD studiet d. 18., hvor vi røg ud at spise bagefter. Fik klaret julegaverne d. 19. og 20. december, ligesom jeg nåede at køre en super adventurerace træning d. 20. december. Start fra Fortunen, MTBO op gennem Dyrehaven, Trørød, Folehaven, SCION, Isterød og til Rude Skov. Her ventede 40 minutters o-løb inden det var MTBO tilbage til Fortunen. Maser af mudder, men tørvejr for første gang i en evighed. Godt træt til sidst. Tog tilbage på farmen sammen med Anders d. 21. december. Løb rundt om Flydersø med MKI d. 23. december. En perfekt langtur i skyet vejr med pænt tempo i super omgivelser. Vadede over ved Skallesø, hvilket var en lidt halvkold oplevelse. Var i Holstebro om aftenen til den sædvanlige juleøl. Holdt jul med de gamle d. 24., Vanløse klanen dukkede op d. 25. inden der afsluttende var stor familiejul i Skive d. 26.

Jeg tog af sted mod Kvitåvatn d. 27. Oprindeligt skulle Rikke N havde været med, men de meldte fra pga. manglende sne. Kørte derfor alene derop. Havde en kedelig overført fra Hirtshals til Larvik, men fik på den positive side læst en masse op til HD weekendcasen i januar. Der var stort set ingen sne i Norge og temperaturen svingede mellem -6 og +7 grader på vejen op mod Rjukan. Fremme ved Kvitåvatn var der +2 grader og meget begrænset med sne.'

28. december, Gausta

Vejret stod på sol og stort set ingen vind. Der var ingen skiløjper åbne, men på fjeldet var sneen skorpet, så man kunne løbe ovenpå den. Vi blev derfor enige om at løbe op på Gaustatoppen. MHS og Søes løb helt nede fra Rjukan, mens Troels, Chr. Chr. og undertegnede startede for foden af bjerget. Sneen var som ventet hård og kun enkelte steder gik man igennem. Det gik derfor hurtigt mod toppen og vi var fremme ved tårnet allerede efter 55 minutter, dog med noget trætte ben. Nedturen var endnu sjovere end opturen. Vi løb først med fuld fart nedover kammen, med utallige styrt til følge, inden vi drejede ned gennem Langefon. Her var det noget stejlere og mere iset, så tempoet gik lidt ned. Vi var tilbage ved bilen efter lidt over halvanden time. En fed, fed træningstur!
Fik lidt frokost på fjeldstuen inden jeg om eftermiddagen vandrede op på Tores Kyrka, dvs. det var planen, jeg gik dog forkert og havnede på en anden top, hvor der dog var en flot udsigt mod Tores Kyrka og Heddersfjell.

29. december, Tores Kyrka og Heddersfjell

Vejret bød fortsat på sol og kun svag vind, så MHS, Søes og jeg drog på højfjeldet igen. Var startede ud langs søen inden vi krydsede over isen og op gennem den dybe sne i skoven. Vi kom dog hurtigt fri af træerne og op på den mere skorpede sne, hvor vi ikke gik igennem. Gik/løb op mod Tores Kyrka, fik skudt et par billeder og løb videre mod Heddersfjell. Den bedste strækning på turen. Sol, blå sne, hårdt og fast underlag, op og ned gennem dale. Turen op mod Heddersfjell gik hurtigt og faktisk tog det kun 23 minutter fra Tores Kyrka til toppen af Heddersfjell. MHS og Søes løb videre mod Ørnenippa, mens jeg løb tilbage over passet øst for Tores Kyrka og ned til Kvitåvatn. En super to timers langtur.

30. december - 2. januar

30. december: Det begyndte endelig at sne! Vi afholdt en afdeling af Kvitåvatn Cuppen om formiddagen; skikast. Jeg vandt med nydelig hammerkast teknik! Kørte en runde langs og på søen sammen med Troels om eftermiddagen.

31. december: Sneen fortsatte hele natten og om morgenen blev der endelig åbnet lidt flere løjper. Kørt4 to runder om Langetjørn sammen med Troels om formiddagen. Eftermiddagen bød på Nytårsrenn, på en 800 meter rundstrækning. Lindstrøm og Tore udklasserede os, mens jeg fik knebet mig ind foran MHS. Kørte lidt ekstra langs søen bagefter. Om aftenen stod den på nytårsfest med de sædvandlige flyversjusser, korsang, festmiddag, underholdning med 'the four fags' og derefter fest.

1. januar: Tømmermænd … Kørte to runder om Langetjørn sidst på eftermiddagen. Solen var på vej med, men oplyste netop toppene af fjeldene. Fedt, fedt syn. Havde desværre ikke fået kamera med.

2. januar: Kørte igen to runder om Langetjørn med Lindstrøm med udsigt til fjeldtoppe og lyserøde skyer! Havde igen ikke kamera med… Herefter stod den på hjemrejse. Kørte LANGSOMT ned fra fjeldet. I dalen var der stort set snefrie veje, men dog glatte veje indtil Notodden. Samlede Julie op i Ås, blev sendt ud på en mega omvej ved uddevalla, da vejen var braset sammen.