USA 2005

Roadtrip på tværs af USA fra New York til Seattle

Day 0, 21. juni, ankomst USA

Jeg fik Anders Thomsen til at køre mig i lufthavnen og havde en fin tur til London. Vejret var super så der var en flot indflyvning langs Themsen og en runde over centrum. Ren turistflyvning. Flyveren videre til NY var fuldstændig fyldt op. Jeg havnede selvfølgelig ved siden af en lille unge (damp barn), der ikke kunne sidde stille, styre sine albuer og absolut skulle meddele sine søskende alt der skete. Hans mor gjorde ingen forsøg på at styre ungen ... og de var danskere ... Der var godt vejr på næsten hele turen så man kunne se South Wales, den sydlige del af Irland, New Foundland og hele New England kysten. Anders hentede mig i JFK og tog mig på en spændende tur gennem NY's trafikhelvede til vores motel i New Jersey. Om aftenen mødtes vi med Courtney og spiste.

Day 1, 22. juni, New York

Der var dømt amerikansk turisme, så NY skulle ses på en dag! Planen blev dog udskudt lidt, da vi lige skulle have tjekket Saab'en. Det var åbenbart ret smart, for en vigtig del var ved at gå i stykker og vi ville nok være gået døde på vej til Syracuse. Ulempen var et det kostede 700 $ at få skiftet tændrør mm. Lettere forsinket ankom vi til Hoboken og tog toget over til World Trade Center Site på Manhatten. Vi startede nu en længere march forbi Frihedsgudinden, Broadway, Wall Street, Brooklyn (over to brør), China Town, Little Italy, Times Square. Vejret vart fint bortset fra en enkelt tordenbyge som praktisk faldt sammen med en ølpause ... Om aftenen mødtes vi med Courtney i Hoboken på New Jersey siden og spiste en tung, tung ostesuppe samt en bøf. Vi bestilte damestørrelse, der kun er halv størrelse af normal, og den var STOR. Man kunne bestille dobbelt størrelse af normal. Jeg tør ikke tænke på størrelsen af den ... Vi kørte fra NY ved 21-tiden og fandt et motel 1,5 times kørsel nord for NY i Monticello.

Day 2, 23. juni, Catskills og Upstate New York

Monticello var tydeligvis ikke verdens pæneste by, hvilket blev rigtigt tydeligt næste morgen. En lang gade, masser af elkabler, parkeringspladser, forladte huse og malls. Vi spiste morgenmad og kørte nordpå mod Catskills Mtns. Vi kom først gennem mange ikke videre charmerende byer, men efterhånden blev de pænere og fik mere præg af ferieområder. Planen var at kravle op på en bjergtop i bjergene. Vi havde set Slide Mtn på bilkortet, så da vi passerede Slide Mtn Trail Head var turen fastlagt. Det var en lille tur på 2,7 miles med 500 meter stigning op til en 4.150 feet top. Turen tog lidt over en time op og knap en time ned. God træning til bjergene længere vestpå. Fra toppen var der en fin udsigt over Catskills. Skov, skov, skov. Der var samtidig en udflugt med en religiøs sekt. Hatte og lange kjoler. Kvækere måske. Flokken med bl.a. 30 børn fik os hurtigt til at trække ned igen.
Vi kørte videre nordpå gennem Catskills og en masse småbyer indtil vi ramte en Highway og drejede mod Binghamton. Vi var lidt foran tidsplanen, så vi kørte fra Highwayen igen for at lede efter en iskiosk (det var 25+ grader). Vi fandt ingen iskiosk, men fandt 'Whitley Point Reservoir', som bare indbød til et bad. Reservoiret, bygget af US Army Corps of Engineers, var ret imponerende. Videre det sidste stykke mod Syracuse, hvor vi uden problemer fandt frem til Brian og Liz' hus. Typisk amerikansk på en typisk amerikansk villavej. Aftenen bød på grill og hygge i haven

Day 3, 24. juni, Syracuse

Vejrudsigten lovede en VARM dag, så vi stod tidligt op for at køre MTB. Brian kendte en fin rute syd for Syracuse, der ledte gennem en state forest samt et nedlagt mineområde. Der hang flere gribbe over mineområdet. Om de ventede på os vides ikke .... Vi spiste frokost på en arketypisk amerikansk diner i Syracuse. Cool.
Om eftermiddagen cyklede Brian og jeg langs 'Old Erie Canal' til 'Green Lake', som er en state park øst for Syracuse. Søen havde en atypisk grøn farve (gæt hvor navnet kom fra), og en stor strand, der bare krævede en badetur. Så muskrats, slanger, og blå hejrer på turen.
Om aftenen spiste vi først BBQ på 'Dinosaur'. Syracuses' biker restaurant med masser af stemning. Videre til downtown Syracuse, hvor der var live jazz flere steder

Day 4, 25. juni, Ithaca

Vi tog med Brian og Liz til Ithaca. En college by ved sydenden af XXX-søen. Terrænet var kuperet med mange vinmarker og vandfald. På vejen derned stoppede vi ved en typisk 60'er drive in diner. Første stop i Ithaca var i Treeman S.P. Vi vandrede ca. 1 mile op gennem skoven til et sted hvor det var muligt at komme ned og vandre langs/i et vandløb. Efter en halv km i vandløbet kom vi til et vandfald, efter at have set en sten, hvorpå der stod 'beware snakes' og umiddelbart derefter set en 'snake' i vandet, ja så stod den på badning. På vej tilbage så vi en 'Fishing Spider'. Ubehagelig stor! Såa desuden endnu en slange. Næste stop var vinsmagning på en af vingårdene uden for Ithaca. Tredje stop var Tuaghannock Falls, det højeste vandfald øst for Mississippi. Bjergene bestod af shale, så på vejen ind til vandfaldet gik man på en brde renskuret skifer flade. Vandfaldet havde et fald på over 60 feet men gav ikke meget vand. Sidste stop var middag på Maxies, en Cajun fiskerestaurent efterfulgt at en gåtur i Ithaca.

Day 5, 26. juni, Niagara Falls

Vi kørte fra Syracuse ved 10 tiden mod Niagara. Termometret steg og steg og sluttede på ca. 33 grader - hvor det blev til kl. 22 om aftenen. Turen gennem Niagara Falls by var en udstilling i smagløshed og urbant amerikansk helvede... Selve faldene var dog en stor oplevelse. Vi gik først rundt på den amerikanske side og ud på Goat Island. Vi løb tør for batterier, så antallet af billeder er ret begrænset. Bagefter krydsede vi over på den Canadiske side. Der var mange turister men faktisk ikke så mange som frygtet. Vi overvejede at forsøge køreturen gennem Canada, men droppede ideen af frygt for at skulle have bilen gennemrodet når vi skulle tilbage i USA. Vi kørte i stedet sydpå gennem Buffalo. Et pragteksempel på en død industriby! Vi passerede utallige forladte fabrikskomplekser. Vi besluttede os for at tage en ordentligt bid på landevejen og fortsatte derfor mod vest gennem Cleveland (overraskende pæn..) og Toledo inden vi gjorde stop på en Campingplads ved Pokagon Lake S.P. Landskabet var fuldstændig fladt kun afbrudt af enkelte lossepladshøje her og der. Luften var fyldt med ildfluer.

Day 6, 27. juni, Chicago

Vi startede dagen med at køre gennem et område omkring byerne Shipshewana og Middlebury, hvor der bor mange Amish bønder. Vi så utallige hestevogne, kyser, lange kjoler og ikke mindst lange skæg. Anders var meget misundelig. Ikke Amish delene af området bød bl.a. på trailerparks og en mobilhome fabrik. Lidt længere med vest kom vi fobi Michigan City - et pragteksempel på visuel forurening og urban sprawl. Anders kendte et Premium Outlet Mall i byen, så vi fik fyldt op med Timberland sko, t-shirts og skjorter. Umiddelbart uden for byen lå Indiana Lake Shore State Park. Et skov/park område langs bredden af Lake Michigan med kæmpe vandreklitter. Vi besteg et par af klitterne og sprang en tur i søen. Mod vest var stranden uden tegn på mennesker, mod øst lå et kæmpe kraftværk ...
Om eftermiddagen kørte vi ind til Chicago, hvor vi så den nye Millenium Park med et syret TV-springvand. Det var 30+ oC, så springvandet var fyldt med børn. Vi fortsatte ned i de større parker, hvor der var 'Taste of Chicago', en stor byfest. Det var desværre 'Senior day', så der var ingen kendte navne på plakaten. Vi overværede dog en blues koncert samt en udspringsopvisning. Videre ind mod 'the loop' og alle skyskraperne. Vi sluttede dagen ude på Navy Pier, hvor vi eksperimenterede med billedtagning af Chicagos skyline. Vi kørte nordpå og ankom i Milwaukee ved midnatstid, hvor vi fik en øl med Sierra

Day 7, 28. juni, Milwaukee og Madison

Vi startede dagen med lidt sightseeing i Milwaukee, hvor vi blandt andet så byparken, det nye kunstmuseum og universitetet. Herefter gik turen til Miller, et af USA's største bryggerier. Vi tog en rundtur (45 minutters ren hjernevask) efterfulgt af prøvesmagning. Om eftermiddagen tog vi til Madison, hovedstad i Wisconsin, hvor Sierra havde studeret. Vi gik rundt i midtbyen og kom næsten til at medvirke i en film, 'Last Kiss' med Seth Spratt. Han sagde faktisk 'that's probably not a good spot either' til Sierra, da vi stod i vejen, noget der gjorde stort indtryk. Vi fik set Capitol Hill, en kopi af Washingtons, samt hængt ud på student union, der havde en kæmpe terrasse ned til en af søerne i Madison.

Day 8, 29. juni, Wisconsin

Om morgenen spiste vi breakfast og gik en tur i Milwaukee med Sierra inden det sidst på formiddagen igen var tid til at køre mod vest. Vi passerede Madison inden vi drejede mod nordvest til et kort stop ved Wisconsin Dells. Wis Dells var en række kløfter eroderet af floden Wisconsin. Selve byen var fyldt op med moteller, sommerlande og tusindvis af turisttilbud. Ikke videre charmerende! Vi nøjedes med en kort gåtur ned til en badestrand ved en af dells'ene. Vi kørte videre mod La Crosse og svingede ind på state road 35 langs Mississippi. Vi gjorde stop ved en af dæmningerne samt et par udsigtspunkter. Det var en flot tur op langs floden, der er pænt bred allerede så langt mod nord. Der var desuden masser af sumpe langs floden. Flere gange passerede vi enorme godstog. I Minneapolis nåede vi et kort stop i 'Mall of America', det største shopping center i USA, der bl.a. har et mindre legeland med rutschebaner mm. I midten. Ved 22-tiden samlede vi far op i lufthavnen. Hans bagage var det dog lykkedes United Airlines at undgå at få med fra Chicago, så i stedet for at starte turen mod vest blev vi nødt til at tjekke ind på et motel.

Day 9, 30. juni, Minnesota

Vi startede dagen med morgenmad på hotellet og smuttede derefter tilbage i lufthavnen efter bagagen, der heldigvis var ankommet. Nu kunne vi endelig køre videre. Vi startede ud mpod sydvest gennem frodigt landbrugsland (far var lykkelig) og passerede bl.a. 'Valley of the Green Giant'. Vi fulgte en rute fra en af guidebøgerne lnags mindre state roads. Vi besluttede at tage en mindre omvej forbi en enorm vindmøllepark. På omvejen kom vi helt tilfældigt forbi Tyler/Danebod. Vi spottede byen på et 'Æbleskiver days' skilt... Vi svingede ind og mødte en række danske efterkommere, hvoraf nogle stadig kunne dansk, Vi fik en lang snak med dem og så alle de danske bygninger (skole, højskole, kirke). Vi blev desuden interviewet til TV-Midt/Vest, der var forbi og lave et program om udvandrede danskere. Herefter videre mod South Dakota. Landskabet skiftede karakter og skiftede til mere græs samtidig med at det blev mere fladt. Til overnatning fandt vi en myggefyldt campingplads ned til Missouri River.

Day 10, 1. juli, Badlands og Blackhills

Dette blev en lang og meget indholdsrig dag. Vi havde krydset en tidszone, så vi kom op allerede kl. lidt i 7. Vi spiste en hurtig omgang morgenmad og fik pakket teltet og så var det ellers tilbage på I90 og videre mod vest. Landskabet antog mere og mere karakter af prærie. Man kunne se op til 10 miles og der var kun ganske få farme. Ellers bød udsigten på marker, græs og enkelte køer. Første stop på dagens rute var Badlands National Park; En erosionsskrænt i prærien. Landskabet var ulig noget vi tidligere havde set. Vi havde en lang række stop ved udsigtspunkter og små vandreture. Vi havde gik desuden en ca. 4 mile lang tur på Medecine Root Trail og Castle Rock Trail. Flot og meget specielt landskab. På den sidste del af ruten gennem Badlands så vi masser af Buffalos, præriehunde, geder og badgers? Efter Badlands gik turen mod Rapid City. Det var kun tidligt på eftermiddagen, så vi fremskød programmet og kørte til Mt. Rushmore. Monumentet var meget amerikansk, men man må tage hatten af for projektet og bedriften. Vi gik en lille tur i området. Aftensmad blev spist på saloon i Keystone Vi havde planlagt at overnatte i telt i Custer State Park, men vejret bød op med torden og regnvejr, så derfor besluttede at søge mod Hotsprings og finde et motel der. På turen til Hot Springs kørte vi gennem Iron Mountain Road samt Custer State Park. I sidstnævnte så vi utallige hjorte samt buffalos - Anders fik næsten ram på en af dem, da det regnede så kraftigt at vi først så den 20 meter før vi passerede den.

Day 11, 2. juli, Black Hills

Vi stod tidligt op, vækket af en skide ringklokke ved receptionen og far der mente han skulle have lyset tændt så han kunne læse - kl. kvart i syv... Dagens første stop var Wind Cave; et enormt tunnelsystem. Vi meldte os på en 1,5 times tur og fik en spændende rundvisning i hulen. Hulen adskilte sig fra andre huler jeg har set ved at være meget mere tør. Dette betød at man kunne se en række nye fænomener og former. Mest imponerende var 'boxwork', men ogsa 'frostwork' og 'popcorn' var spændende. Dagens andet stop var Harney Peak; den højeste bjergtop i South Dakota (7242 feet). En del af turen fra Wind Cave kørte vi ad 'Needles Highway; et stykke vej anlagt for at folk kan køre forbi en række meget spektakulære granitformationer. Vi parkerede ved Lake Sylvan og vandrede op på toppen. Turen tog kun 1 time og 15 min. Fra toppen var der en flot udsigt over det meste af Black Hills. Toppen var dog også ganske overrendt af andre turister samt bygninger fra et gammelt brandvarslingstårn. Vi gik en anden vej ned fra toppen og tog en afstikker forbi 'Little Devils Tower'. Denne top var knap så høj som Harney Peak, men usigten mod specielt 'Needles' var flottere og der var næsten ingen mennesker. Tilbage ved Lake Sylvan var der tid til en hurtig dukkert inden vi kørte mod Lead og Deadwood i den nordlige del af Black Hills. De to byer er ikke Dakotas mest charmerende, da de er fyldt med kasinør og omgivet af enorme slaggebjerge og afbrændte, nøgne bakkeskråninger. Vi fandt en campingplads i en af de afbrændte dale og slap med nød og næppe for regn om aftenen.

Day 12, 3. juli, Devils Tower

Far var blevet smidt i enetelt, så han kunne få lov til at læse fra kl. lidt over seks uden at vække os andre. Vi stod dog alligevel tidligt op igen, denne gang vækket af en skide spætte, der absolut skulle bore huller i et træ lige uden for vores telt. Vi havde et kort stop i Lead, hvor vi så på den enorme åbne guld mine (ret ulogisk med en guldmine i en by kaldet lead…) inden vi kørte mod Spearfish ned gennem Spearfish Canyon. Dette var en rigtig flot tur med høje bjergvægge på begge sider. Halvvejs nede gennem dalen kørte vi ind i en sidedal for at finde et af de steder, hvor de havde optaget Danser med Ulve. Jeg tror dog ikke vi fandt stedet. Dagens vigtigste stop var ved Devils Tower i Wyoming. Et meget imponerende geologisk fænomen - kernen af en vulkan, hvor alt udenom er eroderet væk, så kernen i dag rager 300 meter op over det omgivende terræn. Siderne var stejle og bestod af søjler. Der var masser af mennesker (noget der ikke er videre typisk for Wyoming) og en del klatrere, der besteg klippen. Vi kørte videre vest og kørte faktisk så længe, at bilen løb tør. Dette skete heldigvis uden for en mindre by og vi var heldige hurtigt at finde en venlig mand med benzin. TAK!. Kort tid senere passerede vi Gilette. En grim by med enorme open pit kulminer. Det var desværre søndag, så vi kunne ikke komme ind og se minerne. Terrænet efter Gilette blev endnu mere tørt og steppeagtigt. Efter et stykke tid begyndte man at kunne ane Crazy Mountains og senere Big Horn Mountains i det fjerne. Vi sluttede dagen med at køre op i Big Horn, hvor vi fandt en campingplads efter lidt søgen. Dagens måltid bestod af spaghetti med kødsovs.

Day 13, 4. juli, Bighorn Mountains og rodeo

Efter en pissekold nat (temperaturen var nede på 3 grader) stod vi op til endnu en dag med fint vejr. Vi kørte et lille stykke videre hen over højsletten på Bighorn Mtns. Vi havde et mindre stop et sted på ruten, hvor man kunne se ud over kanten af bjergene og ned på Wind River Basin. Flot!. Vi gik en kort tur op på Little Bald Mountain (99?? Feet); en stor græsbakke med en flot udsigt. Vi kørte et lille stykke videre ad grusveje inden vi gik en ca. 9 km lang rundtur indtil Bucking Mule Falls. Et efter brochurerne 500 feet højt vandfald. Dette så det dog ikke ud til. Til gengæld kunne vi se et par elge på den anden side af vandfaldet. Ellers var vadreturen ikke super spændende. Køreturen ned fra Bighorn Mtns var meget spektakulær. Fri grantræer og frodige græsenge skiftede landskabet nu og fik en nærmest ørkenagtig karakter. Nede på sletten bestod bevoksningen af spredte græstotter og stikkende buske. Eneste mere grønne områder var det opdæmmede Bighorn Reservoir samt de marker, der blev kunstvandede. Vi ankom til Cody ved 16 tiden. Cody Stampede, der er årets største rodeo, startede kl 17. Til vores forbløffelse kunne vi få ståpladser, så vi kunne overvære vores første rodeo. Dette var en prima kilde til indsigt i nutidens amerikanske western kultur. Cowboys og cowgirls, en general der optog nye kadetter til US Army, tyrerodeo, hesterodeo, enkeltmands fang kalven, tomands fang kalven osv. Det var en sjov oplevelse. Aftensmad på pizza hut og derefter et meget langtrukkent fyrværkeri show. Jeg er sikker på, at han nåede gennem alle butikkens raketter mindst én gang. Overnatning på motel.

Day 14, 5. juli, Yellowstone 1

Vi brugte noget tid om formiddagen på at se Cody og købe ind, inden vi kørte op gennem Wapati-dalen mod Yellowstone. En meget flot tur. Landskabet var fortsat meget tørt, hvilket dog også var fascinerende. Korte stop ved Buffalo Bill Dam og ??? city, en spektakulær formation af klipper. Det sidste stykke at Shoshone Nat. Forest var hårdt angrebet af insekter, så der var mange døde trær. Den første del af YS var ikke meget bedre, da en større brand havde hærget her i 2003. Vi tjekkede ind på en campingplads ved YS Lake. Om eftermiddagen fik vi set Mud Volcano, Dragons Breath og Sulphur ??? Dette var boblende søer og mudderpøle, der kogte og stank af svovl. På turen hen over Hayden Valley så vi flere bøfler og i YS River en række pelikaner. Sidst på eftermiddagen gik vi en tur på 3 km langs YS River fra Chippenden Bridge til Artist Point. En ekstremt flot tur, hvor vi så Upper og Lower Falls (både oppefra og nede fra Uncle Toms Viewpoint), YS Canyon, Ospreyes?? og meget mere. Tilbage på campingpladsen, hvor menuen stod på Jambalaya. Om aftenen kørte vi en tur i bilen, hvor vi bl.a. så wapitier og en bøffel, der svømmede over YS River.

Day 15, 6. juli, Yellowstone 2

Vi stod tidligt op efter endnu en kold nat, hvor vi en del af tiden var blevet underholdt med ulvehylskoncert! Vi kørte nordpå gennem Hayden Valley og så flere bøfler, pelikaner og hjorte. I Canyon City kørte vi en runde ad ???, hvor vi gjorde et par korte stop ved nogle udsigtspunkter og Yellowstone Canyon. Herefter gik det mod vest mod Norris Junction. På vejen kørte vi en lille runde ad ?? og så et vandfald. I Norris brugte vi lang tid på at gå rundt i Geyser området. Der var et væld af hot springs, geysere, gasdamp der blæste af osv. Området bød på utallige farver pga. der forskellige bakterier i vandet. Andre dele af området var fuldstændig afsvedne. Efter Norris gik det mod nord mod Marmoth, vi så traner på vejen, inden vi igen drejede mod øst mod Tower. En del af turen mod øst blev tilbagelagt på Blacktail ????. En ussel grusvej, der løb parallelt med hovedvejen. Bilen havde sine problemer men overlevede. Vi checkede ind på ind campingplads syd for Tower og spiste en sen frokost. Om eftermiddagen gik turen mod Mt Washburn, en af de højeste toppe i Yellowstone. Der var 3 miles til toppen og 1500 feet stigning, men vi klarede turen på under en time. På vejen op så vi en grizzly!!! Vi kom så nær på bjørnen som knap 100 meter. En meget spændende oplevelse. Kort før toppen så vi en Yellow Belley Marmoth med 8-9 unger. Vi sad helt stille og de var lige så nysgerrige som os. Fra toppen var der en flot udsigt over hele Yellowstone. Man kunne se helt ned til Grand Teton, 120 km væk. Udsigten blev kun skæmmet lidt af et grimt brandvagttårn. På vejen tilbage til campingpladsen kørte vi forbi Tower Falls. Stien ned til faldet var afspærret, så vi fik kun et begrænset kig fra toppen.

Day 16, 7. juli, Yellowstone 3

Denne dag var udråbt til 'Geyser dag', hvilket indebar at vi så MINDST 20 geysere. Vi startede dog dagen med at køre til Montana for at handle ind. Nedkørslen til Gardiner i Montana foregik gennem en meget tør dal. Vegetationen mindede faktisk meget om noget man kunne finde i Grækenland. Tilbage i Yellowstone gik vi ned til Boiling Rivers sammenløb med Gardiner River. Boiling River levede op til navnet, men lige ved sammenløbet med den kolde Gardiner River var det perfekt at bade. Vi fandt en gryde og sad der i 15 minutter. Badningen blev brat overstået, da Anders og jeg måtte sætte efter en 12 årig pige, der for sjov havde ladet sig tage af strømmen i Gardiner River. Tåbe! Vi fik pigen i land og slap selv med enkelte blå mærker. Dagens næste stop var Mammonth Hot Springs. Vi gik rundt ved Lower Terrace og kørte rundt om Upper. Terrasserne var flotte, men stedet havde lidt svært ved at leve op til Norris. Vi fortsatte mod syd og spiste frokost på endnu en myggefyldt rasteplads. Vi kørte inden om Firehole Canyon Drive og fik super billeder af tre hjorte, der gik rundt i Firehole River. Dagens første geyser stop var Fountain Paint Pot. En ½ miles rundtur til forskellige geysere og hot springs. Stedet var overrendt af turister. Næste geyser stop var Firehole Lake Drive, hvor vi igen så geysere og hot springs. Tredje geyser stop var Midway Geyser Basin, der bl.a. bød på Yellowstones største hot spring. Fjerde stop var Upper Geyser Basin. Her gik vi en tur der ikke overraskende første forbi utallige geysere og hot springs inden vi afsluttede med at se Old Faithfull, der nærmest sprang på minuttet i forhold til den forudsagte tid. Femte og sjette stop var Black Sand Basin og Biscuit Basin, der igen bød på geysere og hot springs. Entusiasmen for at se geysere og hot springs var efterhånden ved at være lille, så antallet af billeder fra de sidste steder er ret begrænset. Vi havde planlagt at overnatte i West Thumb, men pladsen var fyldt, så i stedet røg vi til Lewis Lake. Et sted smask fyldt med myg. Antallet af fede amerikanere er chokerende ....

Day 17, 8. juli, Teton National Park

Denne dag endte med at blive 'Den længste dag'. Vi stod op kl. kvart i syv og forlod campingpladsen kl. kvart i otte. Den hurtige afgang skyldes ca. 1 mio. blodtørstige myg. Anders og Ove besluttede at foretage morgentrukerbad i Lewis Lake. De blev straffet! Turen gik mod syd mod Teton National Park. Første stop var ved Oxbow Bend. Brohurene lovede, at man kunne se oddere, elge, pelikaner og trompetersvaner. Vi så en odder og mange pelikaner, men to ud af fire er vel heller ikke dårlig. Næste stop var Signal Mountain, et bjerg, der ligger midt på Jackson Hole sletten og rager små 300 meter op over det omkransende terræn. Udsigten var imponerende. En næsten helt flad slette og så bjerge hele vejen rundt. Specielt Teton Range med ca. 4 km høje bjerge var imponerende. Turen fortsatte sydpå med et par korte fotostop ved søer og steder med godt udsigt til Teton. Turen toppede, da en ung black bear sprang ud på vejen lige ved bilen. Tredje stop på dagen var i Jackson Hole, som er et high class skisportssted. Rimelig tjekket må det siges og med de største fjeldhytter jeg nogensinde har set. Vi spiste frokost og tog derefter kabel banen til toppen af de 3,2 km høje Rendezvous Mtn (1200 meter stigning). Vi gik ned fra toppen gennem Granite Canyon, en tur på knap 20 km. Der var en smule sne på de øverste nordliggende skråninger, men herefter var turen fin. Vi så ingen dyr, men far fotograferede utallige blomster. Godt trætte var vi nede efter 4,5 time. Vi fandt en 'all you can eat' pizza hut i Jackson og kørte derefter til Idaho Falls, hvor vi tjekkede ind på et motel. På vejen gennem Idaho først gennem bjerge og derefter langs Snake River. Der var kunstvandede marker overalt.

Day 18, 9. juli, Idaho

Vi startede dagen med at køre mod vest ud i en meget øde del af Idaho. Senere viste dette øde sig meget repræsentativt for resten af Idaho. Fladt og prærie. Dagens første stop var Craters of the Moon National Monument, et fredet område med masser af vulkaner og lava. Vi gik en række små ture rundt i området, der var helt forskelligt fra noget vi tidligere havde set. Vi kom forbi cinder cones, splashing cones, caves og gik gennem Indian Tunnel. Vejret var taknemmeligt med frisk vand og kun et par og 20 grader. Vi drejede mod sydvest og kørte gennem mere prærie og dødssyge byer. De eneste grønne områder var de kunstvandede. Vi fik et glimt af Shoshone Falls på Snake River. En gang var de større end Niagara, nu er det svundet ind til ingenting pga. kunstvanding. Vi fandt aldring ned til vandfaldet, men blev væk i villakvarterer. Vi fulgte Snake River mod vest og kom bl.a. forbi Thousand Springs, en del af Snake Canyon hvor grundvandsreservoiret dræner ud i floden, samt Malad Gorge, en canyon, der støder op til Snake River. Vi sluttede dagen med en lang køre gennem mere prærie, forbi Boisee, hovedstaden i Idaho og ikke videre charmerende, indtil vi kom til Ontario på grænsen til Oregon. Her fandt vi et motel.

Day 19, 10. juli, Hells Canyon

Morgenmaden var inkluderet i motel prisen og blev indtaget på en diner ved siden af motellet. Masser af æg, kartofler og toastbrød. Dejligt amerikansk. Vi kørte forbi et par turistbureauer og fik tanket op med brochurer. Turen gik først til Baker City i Oregon. Terrænet blev mere kuperet, men var lige så tørt som i Idaho. Fra Baker City kørte vi af en mindre vej til Hells Canyon. En stor del af vejen langs Poweder River. Landskabet fortsat kuperet og tørt. Vi kørte 40 km i Hells Canyon til Hells Canyon Dam. Turen var lidt en skuffelse. Snake River er svundet meget ind pga. kunstvanding og selve canyonen er ikke så spektakulær som ventet. Godt nok er den over 1 km dyb der hvor vi så den, men den er samtidig meget bred og virker mere som en dal end som en canyon. På turen videre fik vi også et kig ovenfra ned i Hells Canyon, men feriens første dag med gråvejr forhindrede den helt flotte udsigt. F.eks kunne man ikke se Seven Mtns pga. skyer. Efter Hells Canyon kørte vi mod nordvest op gennem Wallowa Mtns. Terrænet ændrede helt karakter og blev meget kuperet og bevokset med frodig granskov. Det mindede meget om alperne. Vejret forhindrede dog igen den helt store udsigt. Vi så et par hjorte på vej gennem skoven. Efter bjergene kørte ved ned gennem ??? dalen og passerede gennem småbyerne Joseph, Wallowa og ???. Ingen af disse havde det hekt store at byde på. Vi har planlagt rafting på Wallowa River i morgen og overnatning er derfor på campingplads i Elgis, en by i nærheden af Wallowa, hvor vi skal leje kajak.

Day 20, 11. juli, Kayaking og Columbia River

Vi startede dagen med at padle i en oppustelig 2-mands kajak på Wallawa floden fra Wallowa til sammenløbet med Minam floden, en strækning på i alt ca. 13 miles. Anders og jeg padlede den første halvdel og far og jeg den anden halvdel. Floden var ikke specielt vild, men der var et par sjove strækninger ind i mellem. Det lykkedes Anders og jeg at drive sidelæns gennem en af de største fosser uden at vælte, mens et væltet træ på tværs af floden gav større problemer. Anders væltede ud af kajakken og blev skyllet 20 meter ned ad floden, men han fangede begge pagajer. Her kunne hav stå i iskoldt vand til livet, indtil jeg fik kravlet over træet og drev ned til ham. Der var masser af dyreliv langs floden, specielt alle mulige forskellige fugle. Anders og jeg så vist nok en havørn (sort ørn med hvidt hoved og hvid hale) samt to oddere der svømmede efter os. Kajakturen varede ca. 3 timer. Herefter gik det tilbage til campingpladsen, hvor vi fik frokost. Efter frokost gik turen videre mod vest på I-84. Vi lavede et kort sving forbi et indianerreservat, der dog mere eller mindre lignede resten af USA. Terrænet skiftede fra kuperet og tørt til fladt og tørt. Ikke lige det Oregon vi havde forestillet os. Vi kørte et langt stykke langs Columbia floden. Glem alt om en grøn canyon. Dette mindede mere om Suez kanalen. Efter The Dalles skiftede vegetationen dog karakter. I løbet af 40 km gik det fra nær ørken til næsten regnskov. Fascinerende. På en del af strækningen langs Columbia River kørte vi ad den historiske rute 30. Denne førte forbi en række udsigtpunkter samt utallige vandfald. Mest imponerende var Multnimah Falls )2. højeste vandfald i USA) på knap 600 feet, samt kløften ?? Gorge. Overnatning blev på motel i Longview (ikke videre spændende by) og aftensmad var mexicansk fastfood.

Day 21, 12. juli, Mount Saint Helens

Dagens eneste programpunkt var vulkanen Mt. Saint Helens. Oprindeligt var det planen, at vi skulle bestige vulkanen, men pga. rystelser og risiko for gaseksplosioner, var alt bestigning af vulkanen forbudt. I stedet var vi henvist til at se vulkanen på afstand (hvilket kun var en begrænset succes, da der var ret skyet) samt se en række visitor centre. Vi startede nederst i dalen op mod vulkanen med Mount Saint Helens Visitor Centre, der bl.a. bød på en film om udbruddet. Længere oppe i dalen så vi Coldwater Ridge Visitor Centre og helt oppe ved vulkanen så vi Johnson Observatory Centre, der igen bød på en film. Via centrene fik vi et godt indblik i udbruddets historie. Det mest imponerende var dog at se krateret og ikke mindst effekterne af udbruddet rundt på omgivelserne. Det var enorme områder, der var blevet ramt af trykbølgen og mudderstrømmen. På vej ned havde vi et kort stop i Forest ??? Efter vulkanen gik turen mod nordvest. Ved halv otte tiden så vi Stillehavet for første gang. Vi fandt en campingplads ned til stranden i Olympic National Park og har teltet slået op 200 meter fra kysten. Gik en tur langs stranden inden sengetid.

Day 22, 13. juli, Hoh rainforest 1

Efter et meget koldt morgenbad i Stillehavet, var vi klar til afgang. Dagens eneste programpunkt var regnskoven langs Hoh River. På vejen ind til Visitor Centret så vi en flok Roosevelt hjorte ligge og tygge drøv ude i flodlejet. Vi brugte lidt tid på Visitor Centret og fik en background permit inden vi gik videre. Vi havde planlagt en 9 mile tur op langs Hoh River til en ranger station, hvor vi overnattede. Hele turen gik gennem regnskoven. Vegetationen var imponerende. Træerne var enorme og dækket med mos og lav. Alt var grønt. Vi var fremme ved 16.30 tiden og slappede af resten af dagen. Samlede brænde i flodlejet og så et på hjorte springe gennem lejren.

Day 23, 14. juli, Hoh rainforest 2

Vi splittede gruppen op. Far og jeg gik over bjerget til Sol Duc, mens Anders gik tilbage til bilen og kørte rundt til Sol Duc og samlede far og jeg op. Turen op over bjerget var hård men anstrengelserne værd. Vejret var helt perfekt. Svag vind og ingen skyer. Ikke hverdagskost i en regnskov. De første 3 timer gik vi 7 miles med 4500 feet stigning. Bortset fra skift i vegetationen og en stadig bedre udsigt mod Mt Olympus, skete der ikke meget. Godt møre ramte vi Bo??? Peak (5472 feet). Udsigten var imponerende mod Mt Olympus, nationalparken og Vancouver Island i disen. Kort efter toppen så vi en stor sort bjørn cal 50 meter fra stien. Vi iagttog den i 10 min og fik en fandens masse billeder. De næste par miles gik ruten langs High Divide, hvilket betød en flot udsigt. De sidste 6-7 miles gik det bare ned langs en stærkt eroderet sti. Højdepunkterne var Deer Lake (hvor der selvfølgelig vadede et Mule Deer med unge rundt) samt Sol Duc Falls. Godt smadrede efter 14 miles var vi nede i Sol Duc efter 7 timer. Anders var klar med bilen og vi kørte til Ozetta og overnattede i telt.

Day 24, 15. juli, Olympic Peninsula

Regn. For første gang på turen hørte vi regn slå mod teltet. Det var dog heldigvis kun småregn, så vi stod tidligt op som planlagt. Dagens første stop var en tur ud til kysten. Vi gik 3 miles på boardwalk gennem vild skov, der udgjorde en del af kystlinien i Olympic NP. Arbejdet med at konstruere stien var imponerende. Det var lavvande, da vi nåede kysten og en masse sten samt indsøer var derfor blotlagt. På en række stenskær lå der masser af sæler. I tidevandssøerne var der krabber, eremitkrebs og kæmpe søstjerner. Vi gik samme vej tilbage gennem skoven og så flere hjorte med kid. Dyrene var overhovedet ikke bange og vi stod bare 2 meter fra dem. Efter middag kørte vi ud til Neah Bay og Cape Flattery, det mest nordvestlige punkt i USA. Området ligger i et indianerreservat. Det var ikke alle boligområder her, der var lige spændende. Udsigten fra Cape Flattery var imponerende. Søløvekoloni, bald headed eagle, der vogtede rede og en flot klippekyst. Fra Neah Bay gik turen langs nordkysten til Dungeness Spit, hvor vi slog teltene op for sidste gang.

Day 25, 16. juli, Seattle

Regn igen. Dagen startede igen med regn, så vi satte kurs mod Seattle og håbede regnen ville stoppe op ad dagen. Det gjorde den og efterhånden blev vejret rigtig godt. Vi parkerede ved Seattle Center og gik ind til Downtown. På vejen så vi Seattle Centre og Pike Market. Sidstnævnte var et marked i 4 etager. Efter frokost var vi på Seattle Aquarium. Det mest interessante var deres akvarier med fisk og dyr fra Puget Sound samt deres havoddere og sæler. Vi gik videre til Finacial District og Pioneer Square inden turen gik tilbage med Monorail, en noget tam oplevelse. Overnatning på motel i Everett og super aftensmad på en kombineret bar og spisested.

Day 26, 17. juli, Portland 1

Vi gik en lille tur i Seattles Chinatown inden vi kørte til SeaTac og sendte far med flyver hjem til DK. Chinatown var ikke specielt stor og da det desuden var søndag, så skete der ikke det store. Efter af have sendt far godt af sted kørte vi mod Portland. Det mest spændende der skete på vejen var, at der var super udsigt mod Mt Rainier og Mt Helens, da der var helt skyfrit. Vi fik indkvarteret os hos Adam og Cassandra. Aftensmad på en Thailandsk Restaurant. Der var i sædvanlig USA stil nok til en mindre armee. Sidst på aftenen tog vi ned til bredden af Villamette floden. Der var en flot udsigt over mod Downtown Portland. Under en af interstate brørne hang Portlands ildkunstnere ud. Vi så folk optræde med alt fra hule hop ringe til piske med ild i. Ganske underholdende.

Day 27, 18. juli, Portland 2

Formiddagen blev brugt på at rengøre bilen og slappe af med frokost i haven. Eftermiddagen blev brugt i Portlands rosenhave samt AUTHENTIC! Japanese Garden. Begge ganske flotte men en smule kedelige. Bagefter hang vi ud i Portland med Cassandra og Heidi, fik øl og is. (Adam var på arbejde, den stakkel). Om aftenen var der grill og øl i haven. Temperaturen klatrede over 30 grader and no clouds.

Day 28, 19. juli, Portland 3

Big Shopping Day. Vi turede rundt i Seattle med Cassandra og fik købt cykelhjelm, fødselsdagsgaver, barbermaskine og meget mere. Gik en tur langs Villamette River i downtown Portland. Frokost på sandwichbar. Det mest imponerende var Powells, den største boghandel jeg nogensinde har set. Vi brugte 1,5 time derinde og fik set en brøkdel. Købte et læs bøger og en Jesus Action Figure! Øl i haven og aftensmad på Kennedy School. En tidligere skole der er lavet om til restaurant, biograf og bar. Cool setup.

Day 29, 20. juli, Hjemrejse

Pakkede alt vore lort sammen, fik sagt farvel til Adam og Cassandra og kørte til Seattle, hvor vi mødtes med Jesper. Var forbi banken for at overdrage bilen, spiste sandwich og kørte i lufthavnen. Anders og jeg fløj hjem med hvert sit fly. Han fik en direkte SAS til København, mens jeg røg ned i London med British Airways. Fra Seattle fløj vi mod nordøst mod Calgary i Canada. Det var fuldstændig klart og bjergkæderne lå bare række efter række. Imponerende syn!