Rejser

Rumænien 2002

På denne side findes en rejsedagbog fra mit BEST kursus og efterfølgende vandretur i Karpaterne i Rumænien.

Sidste års BEST kursus i Rumænien var en af de fedeste ferier nogensinde, så i år ville jeg prøve at gentage succesen. Havde ladt op med en uge i sommerhuset på Læsø. Fløj derop i år fra Roskilde. En vuggende tur i ustadigt regnvejr. Stadig en meget flot udsigt, bl.a. over Roskilde Festivalen, da vi fløj i 1000 meters højde. Vejret var ret ringe under ferien, kun shorts en dag og ingen badning. Til gengæld fandt vi en kano, så det var ikke helt ringe.

Roskilde Festival

Hornfiskrøn

Læsø

Kajak ved Horneks

Horneks

Vraggods

10-07-02 Afrejse

Gad ikke køre i tog i år, så jeg måtte punge ud med 3400 for fly. Fløj med Tarom, mellemlanding i Berlin Tegel og ankomst i Bucharest – 35 oC. Skrumlede med en bus ind mod centrum. Det virkede som om, at meget havde ændret sig siden 1996. Nyere biler, mange nye huser, vejbaner! Osv. Måske hang det også sammen med. At vi kørte gennem den pæneste del af byen, med blandt andet ambassader og parker. Blev indkvarteret på det pæneste kollegium jeg hidtil har set i Rumænien. Fik en øl og pizza med et par af arrangørerne. De lover 40 oC i morgen, men sådan er vejret vist altid. Suk det bliver varmt.

11-07-02 Sightseeing i Bucharest

Fik set det meste af centrum. Meget er ændret siden 1996 – eller også husker jeg bare ikke så godt. Der var mange forholdsvis pæne bygninger og slet ikke så slumagtigt som jeg huskede. Købte lidt ind, drak en øl, fik mad på en sportscafe, sad og slappede af i en park, så den botaniske have og driblede hjem til aftensmad. Var på en nydelig bar om aftenen med øl til helt uhørte priser :).

12-07-02 Sortehavet

Stod op kl. 6.15!! for at tage toget til Constantiu ved Sortehavskysten. En 4 timers togtur over endeløse sletter. Eneste adspredelse inden kysten var en mægtig Donau som bugtede sig under banen. Ved hver eneste bro stod der militær vagter på begge siden – og de gjorde honnør til toget. Passerede mange totalt udslidte kollektiv farme, rustne togvogne, marker dækket af affald og forladte fabrikker. Ikke det smukkeste billede af Rumænien. Nåede kysten ved 11 tiden og gik direkte i vandet. Barkvand med kæmpebølger og 23 oC  - perfekt. Var ude at bade mange gange i løbet af dagen og spiste desuden noget kebab til ingen penge. Smuttede lettere brankede hjem ved 16 tiden og havde næsten toget for os selv. Om aftenen mødte vi de andre deltagere og gik på en hyggelig udendørs studenterbar samt festede lidt tilbage på kollegiet.

Maciek og Peter

Peter og Jesper

13-07-02 Afrejse fra Bucharest

Afrejsen var som ventet præget af rumænsk effektivitet … Først skulle vi liiiige en tur i byen for at veksle penge, sende postkort og gøre lidt sightseeing. Spiste frokost i en park som jeg sjovt nok genkendte fra 1996. Det var ikke helt så ekstremt varmt som de foregående dage, men en 4 timers bustur var stadig en sauna. Kørte over Ploesti og Culung til bjergene et sted nær træningslejren fra junior VM. Det var planlagt at vi skulle gå op til hytten. Først var der 5 km, så 12 km… I stedet fandt de en pickup og vi stablet 12 mand op på ladet. Racede mindst 15 km!! Op til Voina, hvor vi overnattede i et turisthotel. Passerede undervejs det største jord/sten opdæmmede reservoir i Rumænien, på dette tidspunkt var det dog næsten tomt, men stadig ca. 200 m dybt. Fik en god omgang mad, og så i seng.

Park i Bucharest

Rumænien ...

Pickup I

Pickup II

14-07-02 Flying Fox

Vandrede fra Voina og små 5 km op til hytten, hvor vi skulle være de næste par dage. Den første dg skulle vi dog overnatte i telt. Kort efter ankomst begyndte det at regne. Det første regnskyl af MANGE de næste 2 uger. Det varede en time og resten af dagen var det meget fugtigt. Først hen under aften klarede det op. Fik en god omgang mad og så af sted mod Flying Fox (FF). Vandrede langs en lille flod. Tempoet var MEGET langsomt, men turen var flot. Nåede til sidst op i 1800 m til en flot, flot udsigt. Hastig nedgang/løb gennem en skov til FF. Laaaag ventetid inden alle kom over. FF var det samme som sidste år med et kabel spændt over en flod. Denne gang lidt længere, men stadig ikke lang nok til at det rigtig blev sjovt. Hastig nedgang langs den samme flod som vi fulgte op. 100 m før lejren var der en skraldebunke, som ved alle hytten i Rumænien. Guiden så noget der og gik tilbage og vi andre fulgte. Der var sgu en lille sort bjørn. Da den så os spænede den væk – meget rart at se den reaktion, men det var en sort lille sød klump. Mystisk rumænsk aftensmad, der smagte ’anderledes’. Med en god omgang ketchup gled det dog fint ned. Desuden brokkede Ela (polsk pige) sig meget og pludselig var der også omeletter på bordet. Rumænsk vinsmagning, stjerne-kigning og i seng i teltet.

På vej op fra Voina

Nedgang

Aftensmad

15-07-02 Klatring I

Stod sent op, som vanligt, og kom først ned til klatrevæggen ved 11 tiden. Vi var kun 4 der nåede op inden regnen for alvor satte ind og vi søgte lå i en skurvogn. Selve klatringen var ret fed, op langs en revne i et klippevægshjørne. Trist nok blev man nærmest hevet op nedefra. Pga. regnen var der dømt inde aktiviteter om eftermiddagen. Ske-fodbold, lighter-spisning osv. Sidst på eftermiddagen klarede det op, og vi kunne løbe ’orienteringsløb’, hvilket bestod af gradtal og meter. MEGET NEMT – vandt uden problemer sammen med Rachi (sej lille spansk pige). Om aftenen var det international evening. Masser af god mad og stærk alkohol.

Spiderman

16-07-02 Klatring II

Sent op igen og ned for at klatre videre. Vandrede til hotellet i Voina med mark (skåning) og fik en kold cola, da vi alligevel var sidst i køen. 1,5 times tur i dejligt solskin. Passerede en hytte, som en bjørn var brudt ind i dagen før. Imponerende arbejde. Tilbage på væggen igen lige i tid til at få en ekstra klatretur. Denne gang op langs en kant. Fed klatring, hvor alle muskler skulle anvendes. Noget sværere og hårdere ’o-løb’ om eftermiddagen. Herefter bad i en forbandet kold flod (14.1 oC jeg gættede på 14). Stegt ost og pasta til mad – bedste måltid indtil nu. I øjeblikket sidder vi rundt om bålet og venter på at noget skal ske… og der skete faktisk ikke rigtig noget, hvorfor vi gik i seng.

17-07-02 Survivor

Sent op som vanligt … Dette var dagen, hvor vi skulle leje ’survivor game’. Først skulle der bygges sheltre i skoven. Fik bygget en lækker lille lavloftet bunker med blødt gulv af lav. Hver shelter fik et flag som skulle vogtes hele natten, mens man holdt øje med ens bål. Planen gik noget i vasken, da et par skovejere dukkede op og blev meget forbandede over at vi havde bål og generelt opholdt os i skoven. De krævede 10 mio lei (250 korner) per person i bøde. Guiderne sagde at vi nok skulle lave alt i orden igen og skovejerne gik. Selve legen var ret svær, men det lykkedes da min gruppe at nakke to flag. Ved 2-3 tiden begyndte det at regne og vi gik tilbage i hytten. Survivor ??? …

18-07-02 Oprør

Stod op klokken 10.30 som en af de første. Guiderne sov stadig … Polske Ela sørgede for mad, ikke rumænerne. Vi deltagere begyndte at gøre lidt oprør og gik ned og ryddede op i skoven efter ’survivor spillet’. Dvs. ’rydde op’ var ret svært, da folk før os havde smidt affald overalt. Fik ligeledes overtalt dem til at arrangere noget klatring igen. Eftermiddagen blev brugt på kortspil og nogle lege. Er efterhånden MEGET træt af arrangørernes og specielt guidernes mangel på organisation – de laver ingenting. Om aftenen var der en håbløst arrangeret drikkekonkurrence.

Vi vader igen

19-08-02 Vandring

På min og Marks foranledning stod vi for første gang tidligt op (7.00) for at vandre. Vi skulle gå fra 1210 m til 2391 m. Vejret var ikke super godt fra morgenen af. I starten ar det tørvejr men overskyet. Opstigning gennem fyrreskov og senere ud på åben græsslette. Vejret begyndte nu at blive årligt med tåge. Vi vandrede videre, men nu blæste det op og regnen satte ind. I 2100 m var det helt umuligt. Termometret viste 8 grader, og der var en sigt på 25 meter. Vi vendte derfor om og gik ned igen. Efter at have nået tilbage til 1800 klarede det lidt op, og sammen med 2 guider vadede Mark, Maciek (polak) og jeg tilbage mod toppen. Vejret blev til sidst helt godt med masser af sol og en flot udsigt tilbage mod syd mod hytten, mod Cumpulung og et landskab der fladede ud, mod øst mod ’Kingstone’-bjergkæden og mod nord og vest mod ’Fagaras’-bjergkæden. Hyggede os i solen et stykke tid inden vi gik tilbage. Om eftermiddagen var det ’adventure park’. Dette indebar klatring med klatresele rundt i forskellige forhindringer og reb spændt op i træerne. Ret skægt faktisk, men jeg styrede det ikke specielt godt. En nem omgang nat-orientering om aftenen med Rachi. Meget skægt, men igen for kort.

Pause

Mere pause

På toppen

20-07-02 Afrejse fra hytten

Igen var der ikke rigtig styr på noget. Dette resulterede i, at vi fik morgenmad klokken 10.30 og frokost klokken 12 … Vadede ned til hotellet i Voina. Fik en cola og spillede lidt kort. Der blev lagt op til en badetur i den nærliggende reservoir-sø. Vi var en 8 stykker, der gik af sted. Reservoiret var tømt, så efter 5 km vendte jeg om sammen med Sandrine (fransk pige). Dem der fortsatte endte i mudder til livet (det kunne man nok egentlig godt have forudsagt) og nåede aldrig til søen. Tilbage til en omgang mad med kød!! Og lidt mere kortspil. Afskedsfest om aftenen i hotellets fineste stue og efterfølgende party med sang. Aftenen endte med at vi pissede i håndvasken på værelset og var ved at dø af grin.

21-07-02 Afrejse fra Voina

Blev jaget op klokken 7.30, men kørte først klokken 11.30 … igen et glimrende eksempel på rumænsk planlægning… Den sene afrejse betød at Peter og jeg missede vores bus i Cumpulung, så her må vi nu sidde og glo i 3½ time.

Brugte 3 timer i en totalt overfyldt bus på at køre 80 km. Ikke ligefrem nogen fartrekord. Til gengæld var turen utrolig flot gennem syd-karpaterne og forbi Bran slottet – Draculas turistborg. Mange små gårde med marker så stejle at det virkede håbløst af dyrke dem, området var dog blandt de mest velholdte jeg har set i hele Rumænien, væsentligt mere velholdte end nede i lavlandet, måske fordi det er gammelt tysk område? Havde 3 timer i Brasov, hvor jeg nåede at se en del af den gamle by. Oplevelsen blev en smule spoleret, da det regnede det meste af tiden. Det var dog stadigvæk en hyggelig oplevelse. Havde desuden fået nok af lokal man og fik to meals på McD. Mødtes med Indian og Justin (en ag guiderne fra kurset og hans ven). Købte lidt mad – og ingen togbilletter. Det sidste var ikke nødvendigt. Konduktøren forventede alligevel at blive bestukket, faktisk ville han nok blive fortørnet hvis vi havde købt billet … Det sidste stykke op til foden af bjergene kørte vi med taxa. Vi måtte ikke tale engelsk, for så ville prisen stige. Underholdene land. Gik i seng under presenningen klokken 2.

22-07-02 Vandreturen starter

Stod op klokken 7, da der vadede heste rundt i lejren. Så et utroligt flot og stemningsfyldt kloster fra 16XX, hvor munkene messede præcist som i film. Drak desuden vand fra en kilde hvorom man siger, at den har drukket herfra aldrig kan blive skadet af vand. Praktisk. Derefter begyndte opstigning. 3-4 km på grusvej og 3-4 på en lille sti langs en flod inden vi ankom til ’Cabana Simbata’. Spiste lidt mad og kravlede videre op. Hård stigning med synet af 2 gemser, sorte bjerggeder og en ørn alle meget tæt på hjalp på det. Nåede endelig ’Fenetre Mare (Grosse Fenster)’, et bjergpas, hvor man kunne se over på Papuca, som vi havde besteget et par dage forinden. Nu satte tågen for alvor ind og herefter var det kun delvist muligt at se noget til den flotte udsigt. Ligeud var der kun sigt på 100 m. Kravlede over et par toppe langs kammen og ankom ved 16 tiden til ’Refugie Visla’. Gad ikke vandre længere (vi havde allerede steget 2000+ m) og havde begyndt at få ondt i akillessenen som altid. Lort. Spioste lidt mad og sov lidt. Er i gang med aftensmad nu – derefter i seng. Vi skal sove 15 mand på to 3 meter brede træhylder – det skal nok blive hyggeligt… Faktisk ankom der 3 mere senere, så vi nåede op på 18 mand. Sov stadig forbløffende godt.

Klostret

På vej op gennem Simbata dalen

Refugie

Bare så hyggeligt ;0)

23-07-02 Moldoveanu – Podragu

Stod op kl. 7 til helt klart vejr. Det varede dog kun 10 min, så kom tågen. Klatrede op på Rumæniens tredje højeste punkt ’Vistea’, smed rygsækkene og klatrede op på det højeste punkt ’Moldoveanu’ (2544m). Det var selvfølgelig meget tåget, men i glimt fik man overblik over et imponerende landskab. Efter 30 min gav vi op og vandrede videre. Forholdsvis let tur med få stigninger. Sigt nede på 50 m – lort – udsigten ville være fantastisk, da vi gik langs bjergkammen med stejle skråninger på begge sider af stien. Ankom til ’Cabana Podragu’ kl. 13. Klokken 15 besluttede vi os til at blive, da vejret ikke så ud til at blive bedre, hvilket det da heller ikke blev. Sov et par timer og sad derefter og snakkede med nogle schweizere, tyskere, polakker, rumænere osv.

Moldoveanu (2544m)

I strålende vejr

24-07-02 Podragu – Balea – Castun

Godt vejr!! Skyerne lå nu over bjergene, og der var sol. Opstigning fra ’Podragu’ til kammen, så gemser igen. Fulgte kammen et langt stykke, ind i mellem afbrudt af en tur op og ned gennem ’cirkus-dale’. Utrolig flot tur. Bjergene var meget stejle. Ankom til Balea kl. 13. Peter havde været syg hele dagen og valgte at gå ned til hotellet, og videre til Sineia. Justin, Indian og jeg fortsætter mod ’Castun’. Sidder i øjeblikket og venter på at Justin og Indian kommer ned fra Buteneau (2507). Har ondt i akillessenerne, så jeg ville ikke kravle mere end nødvendigt. Det er blevet små overskyet/tåget igen.

Vandrede et par timer mere. Var fuldstændig død til sidst, hvor vi endelig nåede ’Refugie Castun’. Smukt, smukt beliggende. Havde hytten for os selv sammen med en hollandsk familie.

Udsigt

Pænt

Podragu

Teamet

Kaptajnen

Jesper + Justin

25-07-02 Castun – Neguiou – ??

Stod op kl. 7 og gik kl. 8. Perfekt morgen. Solskin og næsten vindstille. Justin og Indian ville op på Castun (det kom de aldrig, klatreudstyr var nødvendigt), mens jeg fortsatte alene. Det var meningen at de skulle indhente mig, men kl. 18 er det fortsat ikke sket (de kom til hytten klokken 20 – da det havde regnet da de skulle kravle over passagen undervejs, hvorfor de havde brugt meget lang tid på dette stykke). Kravlede op gennem ’Draculu’ spalten og nåede ’Neguiou’ (2536), Rumæniens andet højeste punkt. Udsigten var hele turen værd. Frit udsyn i alle retninger! Videre i solskin – så en gemse på under 100 meters afstand, men var for langsom med kameraet. Brugte 45 minutter på at kravle over en ryg – ingen sikring – lidt sygt. Var ved at gå helt sukkerkold, da jeg ikke havde fået morgenmad, den spiste de to rumænere nemlig aftenen før … Biksede derfor en omgang kartoffelmos sammen. Videre over top efter top. Mødte mange fåreflokke, fårehyrder der spurgte efter cigaretter og endelig deres hunde. Arrige sataner – ikke ligefrem en oplevelse jeg nød. Fik at vide at de tjener op mod 100 euro per får, idet de sælger dem til muslimer, der skal rejse til Mekka. Vejret blev ringere – først tåge – så stille regn. Gik i regn i 3 timer, sigten var dog stadig rimelig. Passerede en gletscher skabt sø og nåede langt om længe endemålet kl. 16.30. Totalt smadret fysisk. Mine tæer/fødder har aldrig set så dårlige ud før.

Castun

Indian

Draculu og Castun i baggrunden

Mod Moldoveanu

Flere bjerge

På toppen af Neguiou

Tåge, IGEN

26-07-02 Nedgang fra bjergene

Regn, regn, regn. Det pissede ned og ingen af os havde intentioner om at gå tilbage på toppen. I stedet gik turen direkte ned. Havde hørt at der var et kl. 11, så turen blev tilbagelagt i lyntempo. Toget kørte først kl. 12.30, så jeg sad og gloede i 1½ time. Nedturen var trods vejret flot. Det gik langs en kæmpe udløber med fyr og bøgeskov – og meget stejle skrænter. Indian røg ud over kanten en enkelt gang, og gled et par meter ned inden et par bregner stoppede ham. Hefter gennem en typisk transylvansk landsby: grusvej med huse bygget helt tæt sammen på begge sider, høns og hunde i gaderne, drænløb foran husene til spildevandet og en masse hestevogne. Tog afsked med Justin og Indian på stationen og prøvede at skifte til tørt tog, dog uden meget held, da alt var vådt eller i bedste fald fugtigt. Skramlede med bumletog til Brasov. Her regnede det som sidst. Spænede ud og købte brød, yoghurt og cola og fik således morgenmad klokken 16. Videre i bumletog mod Bucharest. Toget blev 1 time forsinket, og først kl. 21 var jeg i fremme – efter 9 timers togtur. Tog på studenterbaren ’Piranha’ og fik en øl – og så hjem og sove i en seng hos Ghanima (lokalt BEST medlem) i en ren herskabs lejlighed. Hans far havde vist et godt job. Lejligheden var utrolig flot, men som altid lignede huset noget der var ved at falde sammen.

Transylvansk landsby

27-07-02 Shopping dag

Købte en goretex regnjakke til 2.7 mio. (650 kr) og 1 liter Stalinskaya vodka. Trissede rundt i Bucharest, surfede lidt på i-nettet og tog til en koncert om aftenen. Helt ok hård rock/heavy, men af en mærkelig årsag havde de valgt at spille trompet i hvert nummer. Det faldt ikke helt i min smag. Hjem til en godnat pils hos Ghanima.

28-07-02 Sightseeing

Flyttede ud på kollegiet, hvor vi havde boet i starten. Gik en tur rundt i Bucharest, hvade efterhåden set det hele, så efter 1½ time tog jeg metroen tilbage. Blev nægtet adgang til universitetet af en latterlig vagt, der tilkaldte de lokale ’indsatsstyrker’. Tog i biografen (9 kr.) og så Blade II, åd en pizza, stenede i-net og ventede på at vi skulle flyve hjem.

29-07-02 Hjemrejse

Med bus til lufthavnen. Vi kom sent af sted, og pga. kø mange steder var vi lige ved at misse flyet. Mellemlanding i Berlin igen og videre over Østersøen. Flot indflyvning til København over Nordtyskland, Møn, Møns klint, Stevns og Køge bugt. Vejret var helt klart. Landing i København til 25 oC. Hjem med S-toget, noget hurtig mad, og så af sted til Tårbæk stand. Lå på stranden mindre end 2 timer efter vi havde forladt Kastrup.

Konklusion: En udmærket ferie, som dog slet ikke var lige så god som sidste år. Dette skyldes dels dårligt vejr, men den primære årsag var en for lille gruppe deltagere og en håbløs organisation fra guiderne. Vandreturen var bedre, men jeg ville hellere have vandret med nogle andre. Det er meget anstrengende at skulle snakke 7. klassens engelsk i en lille uge.