Eagle Race

Frederiksværk, juni 2013

Jeg havde været småskadet meget af vinterhalvåret og havde derfor ikke kørt AR hele foråret. Den eneste længere konkurrence var "børnebanen" til Extrem Marathon i Silkeborg. Formen begyndte dog at blive bedre i løbet af forårsmånederne, så jeg tænkte, det måtte være tid til at køre AR igen. Blikket faldt på Eagle Race. Weekenden var ledig og det var et spændende område at køre race i. Jeg spurgte rundt hos resten af holdet. Sheena meldte ind med et måske, mens Christian var klar med det samme. Der var tilladt både at stille op med 2 og 3 mands hold, så det var fint. Tilmelding bestilt og kryds i kalenderen.

Forberedelse:

Da hverken Sheena eller jeg var i topform, havde vi meldt os til på Challenge distancen. Det passede Christian fint, for så ville han ikke være helt smadret, når han skulle lege soldat igen om mandagen. Start gik kl. 8.30. DMI lovede ond regn fra kl. 18-19 stykker og et par timer frem. Vindertiden var sat til 10 timer. Målsætningen blev derfor, at nå i mål inden regnen satte ind.

Startstedet var henlagt til lystbådehavnen i Frederiksværk, og fra morgenen var der høj sol. Perfekt race-vejr! Challenge-distancen betød stjerneløb med 6 sløjfer, hvoraf den længste var sat til 3 timer. Dette betød, at vi efterlod det meste grej i stjernecentrum og kørte "go light" stil?

1. sløjfe (prolog del 1):

Starten gik - lettere kaotisk - kl. 8.30. Halvdelen af holdene startede med MTBO og den anden halvdel med løb. Vi havde håbet, at vi kunne starte med løb, og stod derfor klar i løbesko. Heldet tilsmilede os desværre ikke, så vi startede løbet med et sko-skifte men kom alligevel fra start som et af de første MTBO hold. Jeg skulle styre kortet, men stressede fortsat noget og kunne ikke gennemskue, hvordan vi kom ind på MTBO kortet. Vi hamrede derfor lidt planløst af sted ind mod centrum af byen, da jeg pludselig opdagede, at vi havde retning direkte mod klatreposten. Hmmm interessant, så starter vi med klatring, god plan! Vi ankom som første hold, Christian sprang på rebstigen, Sheena løb ud for at finde den anden klatrebane, som skulle gå på tværs af Arresø kanal, mens jeg planlagde resten af MTBO ruten. De største problemer med denne arbejdsdeling havde Sheena, som ikke kunne finde klatrestedet. Vi vil derfor gerne godskrives for 4 ekstra krydsninger af Arresø kanal :) Resten af MTBO etapen gik uden problemer. Og hold da op, hvor er den skov fed til MTB. Retur til stjernecentrum efter ca. 1 time

2. sløjfe (prolog del 2):

2. halvdel af prologen bød på ca. 7-8 km o-løb. Vi skiftede fra o-kort til 1:25.000 kort. Jeg var åbenbart stadig ikke helt skarp i pæren, for jeg efterlod o-kortet i kortholderen på MTB'en, selv om det kunne have hjulpet os lidt på o-løbet. Selv på det grove kort, kom vi dog fint rundt, og jeg sørgede bevidst for, at vi først tog de to "våde" poster på sidste halvdel, så vi slap for at løbe i våde sko og vådt tøj så meget som muligt. Retur til stjernecentrum (TA1) efter i alt 1:48 som hurtigste hold. God start på løbet

3. sløjfe:

3. sløjfe var en kombination af MTB + løb + MTB. Vi pakkede rygsække med energi og væske til et par timer med destination Arrenæs. Turen derud gik uden problemer, og vi havde endda overskud til at huske at nyde udsigten fra toppen af Maglehøj.

På spidsen af Arrenøs skiftede vi til kurvekorts-orientering. Målestok ca. 1:5.000 og 0,5 m ækvidistance. Jeg smilede inden i mig selv. Det her skulle nok blive sjovt og udfordrende! Post 1 var let; bare løb langs med kysten til en markant skrænt (som så i virkeligheden ikke var specielt markant med 0,5 m kurver ...). Herefter var det ned i tempo, kompaskurs og skridttælling. Taktikken virkede perfekt og vi spiddede langt de fleste poster - men jeg må erkende, at jeg sjældent har været så koncentreret på et o-løb. Retur til cyklerne efter 32 minutter. Bedste tid af alle hold inkl. master. Lækkert.

Der var ikke kommet andre hold frem til kurve-oløbet, og vi blev nok lidt for kække over, hvor godt det gik. Denne omgang hybris blev straks "belønnet" med en punktering på mit forhjul fra Frk. Nemesis. Pis også. Vi smed en ny slange i og tjekkede (måske ikke videre effektivt...) for sten i dækket uden at finde noget. Herefter gik det retur mod stjernen. Efter 5 minutter mødte vi holdet på 2. pladsen. Vi regnede kækt ud, at vi mindst havde 40 minutters forspring, og blev IGEN belønnet med et fladt forhjul af Frk. Nemesis.... Vi tjekkede denne gang lidt mere effektivt for sten i dækket ....

4. sløjfe:

4. sløjfe bød på 45 min. coasteering og 75 min. kano. Benene var allerede noget tunge, så tempoet var ikke højt. Desuden begyndte både Christian og jeg at have lidt problemer med knæene, så vi valgte at gå op ad alle bakkerne samt enkelte korte strækninger. Posterne gik uden de store problemer, bortset fra en enkelt svipser ved E3, hvor et ringe kort førte os en tur forbi et hus med Nordsjællands flotteste udsigt. Jeg har ikke styr på, hvor lang tid etapen tog, men vi har helt sikkert brugt en del mere end de estimerede 45 min.

Vi skulle oprindeligt have padlet i alu-balje hele vejen retur til stjernecentrum. Pga. kraftig vind var det dog blevet forkortet til ca. 5 km. Fedt af arrangørerne at tage dette tiltag. Inden vi kunne komme i gang, skulle vi dog slæbe kanoen 300-400 m ud til det var dybt nok at sejle. Herfra gik det flyvende med vinden "lige i røven". Christian var motor, jeg styrede og Sheena delte vingummier ud. Kanoen blev trukket i land syd for Frederiksværk og vi småløb vraltede de sidste par km retur mod Stjernecentrum. Sidste post hang oppe under en bro. Ideen med posten var sikkert, at den skulle tages fra vandet vha. rebstige. Christian "Monkeyman" Jørgensen valgte dog at klatre derud i armgang. Se det er overskud!

5. sløjfe:

Retur i stjernecentrum kunne vi endelig komme op på MTB igen. Forude ventede estimeret 3 timers pedaltrampen. Dette måtte kunne gøres hurtigere! Vi holdt et godt tempo op til Tisvilde Hegn og kom fint rundt til de første lette poster. Herefter begyndte Christian at syre til i benene. Løsningen blev, at han kom på træk på Sheena på grusvejene, mens jeg lå forrest og tog vinden. Ved post H9 sendte vi Sheena til tops i træet for at klippe posten. Sheena blev åbenbart så høj af den oplevelse, at hun glemte at se op, da vi kørte bort fra posten. Resultatet blev en frontal kollision med en lavthængede gren, en flækket hjelm og en kontrolleret besvimelse. Sheena så sol, måne og stjerner i et par minutter, mens Christian og jeg lidt fårede stod og spurgte, om vi kunne hjælpe med noget... Woman of Steel blev heldigvis klar igen og 10 minutter senere spænede hun rundt i klitterne og klippede poster. Resten af MTBO gik uden de store hændelser. Vi havde kraftig modvind retur mod stjernen, ligesom det begyndte at småregne.

6. sløjfe:

Nu ventede blot en lille epilog rundt på havnen. Vi havde alle tunge ben, så tempoet var lavt. Desuden var os, der løb i 3/4 tights ret pivede på de poster, hvor der var brændenælder. På sidste post ventede vadning, tungt mudder, ligesom det var sat ind med kraftig kold regn, inden vi kunne spurte i mål efter 9,5 time lang tid foran næste hold. Det første, vi tænke på dette tidspunkt, var vist: "fuck, hvor er det godt, at vi ikke kører master"... :)

Tak til Copenhagen Adventure Sport for et fedt race!