Wat-A-Race 2010

Nordsjælland, 5. juni 2010

Billeder taget af Martin Paldan m.fl. (www.martinpaldan.com)

Vi havde snakket om at køre WAT på Team Salomon-Løberen, men det var ikke lykkedes at få stablet et hold på benene, så jeg havde lidt droppet ideen om at køre løbet. Halvanden uge før snakkede jeg imidlertid til Torbjørn, og han spugte om jeg skulle noget den weekend, for de manglede en sidstemand. Perfekt, så var der et hold med T. Gasbjerg, S. Wallace og J. Damgaard. Og hvor det til Extrem marathon ugen inden var 12-13 grader, gråvejr og småregn, så bød WAT på høj sol og små 20 grader. Optimale betingelser til at køre adventure race!

Løbet startede lørdag morgen kl. 7, men vi kørte derop allerede fredag aften og klarede indcheckning. Overnatning blev klaret i telt i baghaven hos en kollega et par km fra startstedet. Lørdag morgen stod ud over normal morgenmad også på en Torbjørn mixtur med magnesium piller mm., "du skal bare spise dem, de er gode". Herefter klargøring af de sidste grej og som altid, var vi først klar i sidste øjeblik.

Bemærk de særdeles klædelig tights...

... og de mindst lige så klædelige sokker !

Kl. 7.00 stod 25 hold klar på stranden i Dronningmølle. Vi spottede hurtigt en bøje 50 m ude i vandet. Skulle vi starte med vandpjaskeri? WAT pigerne gav en kort instruktion. Ingen vandpjaskeri, i stedet skulle vi op til en bus, der ville køre os til startstedet. Løbet startede, når vi gik ind i bussen med udlevering af kortmateriale og roadbook. Først var der dog lige tid til at tage billeder af deltagerne.

TA1 - start: Bus
Super hektisk start. Der var ikke sidepladser til alle i bussen, men vi fik tilkæmpet os en post på gulvet. Torbjørn gik i gang med at gennemløbe roadbooken, mens jeg indtegnede vejvalg på de første par stræk. Vi fik ikke set, hvor bussen kørte hen, så da dørene blev åbnet havde jeg ikke helt styr på, hvor vi var. Instruktionen havde dog lydt på at følge kysten tilbage til Dronningmølle, og da vi kom ud af bussen som et af de sidste hold, var det bare at følge efter holdene foran. Uret sagde 7.43, solen skinnede - det var tid til at køre race!

1. Start - TA1: Løb/Coasteering [1:03]
Da vi kom ned på stranden kunne vi lidt over 1 km fremme se Nakkehoved fyr, hvor post 2 var placeret. Roadbooken angav post 1 til at ligge et sted på stranden mellem startstedet og post 2. En ikke videre præcis placering. Da vi var kommet sent afsted fra bussen løb, vi ret hurtigt i starten, men begyndte dog efter et stylle tid at blive nervøse for, at vi stadig ikke havde fundet posten, mens fyret kom nærmere og nærmere. Det viste sig, at posten først stod helt henne for foden af fyret. Vi ankom som hold 2 kort efter Team Skandia med Bjørn Axelsen. Turen gik nu op ad skrænten, gennem en have (muligvis ikke helt officiel passage) og hen til Nakkehoved Fyr. Her stod den først på en tur op i fyret og derefter en lille km o-løb. Post 1 gik fint, men post 2 manglede. Vi brugte et par minutter på at lede, og satte derefter en af de udleverede stykker snitzling op. Post 3 manglede også, men Lars Bukkehave stod dernede og sagde, at vi blot skulle køre videre. Tilbage til fyret, videre til post 3 ved Fyrkroen og herefter ned på stranden, hvor post 4 og 5 skulle være placeret. Vi var noget overrakede over at kunne se to hold et par 100 m foran, da vi troede, vi lå forrest. Det viste sig da også, at det ene hold vendte op efter en km (de var løbet "lidt" for langt), menns det andet hold var Skandia, der ikke var blevet briefet om, at vi skulle runde post 2 igen efter o-løbet.

Vi kæmpede os 2 km afsted langs stranden, der det meste af vejen var særdeles stenet og kun sjældent bød på lidt sand. En god og hård start på løbet! Første etape sluttede, som ventet, med en tur ud og runde en bøje i Kattegat. Umiddelbart rart at blive kølet ned, men til sidst blev det dog en noget kold fornøjelse. Tilbage på stranden og skift til cykelsko. Vi kom afsted et par minutter efter Axelsen, så vi kørte til i starten for at få indhentet dem.

2. TA1 - TA2: MTBO [0:59 + 0:06 + 1:57 = 3:02]
Roadbooken angav 2. etape til at tage ca. 3,5 time, så vi vidste, at der ventede en lang tur på cyklerne. Første MTBO post lå ved Rusland (Rudolp Tegners museum), men var også blevet fjernet. Bjørns hold havde ledt et par minutter, så vi blev hurtigt enige om at køre videre. Vi lå nu i front af løbet. Dog kun til post 9, som vi missede med et par minutter, så Bjørns hold igen gik forbi. De tog dog et dårligere vejvalg til post 10, så vi igen kom i front - og der blev vi rresten af løbet. Post 10 til 16 gik på MTBO kort gennem Klosterris og Horserød Hegn. Vi fik helt perfekt flyd. Jeg styrede kortet, Torbjørn klippede poster og Sheena holdt højt tempo.

Efter Horserød Hegn gik det til Tikøb. Her var der en bemandet post ved skolen, hvor 5 poster skulle opsøges vha. korthusk baseret på et spejlvendt o-kort. Efter lidt startforvirring gik det fint og efter blot 6 minutter, var vi afsted igen. Væskeforbruget var højt pga. varmen og vi var ved at løbe lidt tør for væske. Da vi passerede en dame, der gik og slog græs, var vi derfor hurtigere til at låne vandhanen og få tanket op.

Post 20 til 26 var igen på MTBO kort, denne gang gennem Danstrup Krogenberg. Igen fik vi et fint flyd. Mellem post 22 og 23 skulle vi svømme på tværs af en lille skovsø. Torbjørn mente, at vi skulle slæbe cyklerne med. Jeg vurdere, at den var for dyb. Torbjørn var skeptisk, men da jeg vadede ud og hurtigt stod i vand til halsen blev han overtalt. 1-0 til Jesper. Søen havde en væsentligt mere behagelig temperatur end Kattegat, så det var helt rart at svømme i det brune vand. Jeg var på vej til at løbe rundt om søen tilbage til modsatte side, da Torbjørn meget fornuftigt pointerede, at det altså var væsentligt hurtigere at svømme tilbage igen. Udligning til 1-1 af Torbjørn.

Videre på MTB gennem Fredensborg Slotspark og langs Esrum Sø. Post 33 bød igen på en tur i vandet, denne gang Esrum Sø, og denne gang halvkoldt. Post 36 bød på rebbro på tværs af en lille sø i Gribskov. Umiddelbart en enkel opgave, bortset fra, at MTB'en skulle med og ikke mindst fordi der var et par 1.000 myg inde ved søen, der gjorde alt for at genere. Efter lidt bøvl lykkedes det at komme afsted, trække sig over rebet (med vores ynkelige løbe- og cykelarme) og ned på modsatte side. Post 36 manglede igen, så atter måtte vi hænge snitzling op (vi var efterhånden ved at løbe tør ), og så kunne vi køre de sidste par km til en stjernepost ved bredden af Esrum Sø. Der var nu gået i alt 4 timer siden løbsstart.

3. TA2 - TA2: Kano + Bike'n'run [0:57 + 0:39]
Næste etape var en kombineret kano og bike'n'run etape. Vi måtte derfor tage en mtb med i kanoen. Efter en del forvirring lykkedes det os at huske alle væskeflasker, redningsveste og padler. Jeg startede med at sidde i midten og fik fastlagt de resterende vejvalg. Jeg prøvede også at bidrage lidt med padlingen, men det var sgu lidt bøvlet siddende i bunden af kanoen med en mtb på tværs. Ca. halvvejs havde vi et hurtigt pit-stop ved en badebro, hvor jeg (efter lidt krampe i forbindelse med at komme op fra kanoen) skiftede plads med Sheena. Kano bliver aldig min favoritdisciplin, men vi fik da holdt et pænt tempo det sidste stykke op til nordenden af Esrum Sø, hjulpet lidt på vej af en god medvind.

Planen for bike'n'run var, at Torbjørn og jeg skulle løbe, mens Sheena skulle tage cyklen. Jeg havde dog fået rigtig ondt i hoften og løb var absolut ikke nogen fornøjelse. Det blev derfor hurtig aftalt, at Sheena og jeg skiftedes til at have cyklen. Torbjørn, han skulle bare løbe! Da vi ikke havde planlagt, at Sheena skulle løbe, havde hun efterladt løbeskov ved stjerneposten. Hun holdt dog lige så højt tempo som mig i cykelsko. Respekt!

4. TA2 - TA2: MTBO [0:43]
Vi valgte at ryge ud på MTBO, da vi kom tilbage til stjerneposten i håb om, at min hofte ville blive bedre ved at få lidt pause. Etapen bød på 8-10 km MTBO i Grib Skov Midt. Kortet var et halvgammelt o-kort i lidt dårligt tryk. Dette førte til et par småfejl i starten, inden jeg fik helt styr på orienteringen. På den sidste del af sløjfen fik vi fint flyd, samt spist og drukket en masse efter Torbjørns konstante påmindelser.

5. TA2 - TA2: O-løb [0:56]
Sidste sløjfe bød på 4 km o-løb plus knap 2 km transport til og fra start og slutpunktet. Torbjørn fik kortet den først del af ruten, inden vi skiftede og han tog Sheena i træksystem. Tempoet var ikke specielt højt, men vi kom rundt uden problemer. Og min hofte havde heldigvis fået det noget bedre. Efter en lille times løb kunne vi godt have brugt en post placeret i en sø - vi måtte dog tage til takke med en vandslange som erstatning.

6. TA2 - Mål: MTBO [1:51]
Vi havde nu en halvlang cykeletape tilbage. Første stræk gik hele vejen op langs vestsiden af Esrum Sø. Herefter var der en bemandet post ved Esrumkloster, hvor der var et par småopgaver. Turten gik videre gennem den drænede Søborg Sø til Søborg Slotsruin. Her ventede en kompaskurs på 216 grader og 60 meter. Ud i en græsmark??? Havde det været 300 m havde det passet perfekt med, at vi havde ramt to kameler (no kidding!). Torbjørn og jeg var igang med at finde telefonen frem, da Sheena råbte, at hun havde fundet posten inde i slotsruinen. Vi rettede gradtallet på postbeskrivelsen og sprang tilbage på cyklerne. Mellem post 44 og 45 var det muligt at køre lige på eller udenom. Lige på var ca. 1 km, men lugtede langt væk af mose og brændenælder. Udenom var 5 km på asfalt. Vi vidste, vi lå langt foran nr. 2, så der var ingen grund til at tage chancer.

Sidste post lå ved Tegners museum. Her ventede en tur rundt til områdets statuer, hvorefter vi kunne trille i mål efter 9 timer og 15 minutter.

WAT-A-Race var et fint adventure race. God discipliner, fedt område, god stemning og godt vejr!