Thy til lands, til vands og i luften

31. juli 2010

Jeg havde ikke helt styr på sommerferieplanerne for i år, så jeg havde meldt ud, at jeg ikke regnede med at køre Thy. Team Salomon-Løberen stablede derfor et hold uden mig på benene. Mens jeg var afsted på ferie i Slovenien og Italien fik jeg imidlertid en SMS fra Maria Treschow om, at de manglede en 4. mand til deres hold. Jeg ville være tilbage fra ferien 3-4 dage før løbet, og Thy er af de bedste AR løb i Danmark, så jeg var ikke så svær at overtale. Holdopstillingen lød Maria Treschow, Allan Treschow Jensen, Torbjørn Gasbjerg og Jesper Damgaard. Ikke så ringe igen.

Tog færgen, lettere forsinket og ganske gyngende, til Århus fredag eftermiddag, hvor jeg blev samlet op af de andre. Fremme i Thy ved 20-tiden, smækkede 2 telte op og spiste pasta salat, mens vi hørte et foredrag med Peter Nejsig. I instruktionen stod der målgang mellem kl. 16 og 17, svarende til 10-11 timers løbstid. Arrangør Flemming erkendte, at klokken nok godt kunne blive 17.30-18 inden lang bane kom ind. Heller ikke det tidsestimat kom til at holde helt ...

Lørdag morgen synes vi at have god tid, men som sædvanligt blev det preset til sidst, og 2 min før start var det kun mig, der stod klar oppe ved starten. De andre ankom 20 sekunder før start - perfekt timing.

Prolog
Løbet startede med en lille prolog rundt i Snedsted for at få spredt feltet lidt. 8 valgfrie poster, hvoraf en var placeret oppe i kirketårnet. Den post, vi kørte til først, stod forkert og vi tabte et par minutter på at lede efter den. Et par småbom på et par af de andre poster betød, at vi kom afsted sammen med Cycling Nord et par minutter efter Salomon-Løberen. Vejrudsigten havde lovet svag vind, overskyet og 1 mm nedbør mellem kl. 12 og 15. Allerede under prologen begyndte det dog at småregne - og der kom vist generelt væsentligt mere regn end 1 mm i løbet af lørdagen.

Post 1-6: MTB
De første par checkpoints skulle opsøges på MTB. Vi gav den gas de første par km, nåede op og lå på hjul af Cycling Nord og tog de første par check points sammen med dem. Vi havde fået udleveret et 1:25.000 masterkort med posterne samt et mere detaljeret skov-kort, der dækkede dele af ruten. Vi havde set det, som om skov-kortet først startede ved post 4. Ved post 3 anvendte vi derfor fortsat det grovere 1:25.000 kort. Resultatet blev, at vi brugte 5-7 minutter på forgæves at løbe rundt i en tæt granskov, inden vi endelig fandt posten liggende 40 m inde i skoven på en sti, der løb parallelt med den, vi havde cyklet på. Den anden sti var naturligvis med på det detaljerede skov-kort. Pis! Tilbage på cyklerne og fuld gas. Vi fik overhalet et par hold, der ikke havde spildt tid på post 3, men allerede mellem post 5 og 6 gik det galt igen. Denne gang en punktering på mit baghjul. Vi smed en ny slange i, men opdagede derefter, at der var en 1 mm bred flænge i hjulet. Med 60-70 km grusvej forude var dette ikke helt optimalt. Nå, der var ikke noget at gøre ved det nu. Op på cyklerne og frem til post 6 ved Førby Sø, der fungerede som stjernepost for 5 discipliner.

Post 6: Stjernepost
Vi valgte at starte med disciplin E, svævebane. Vi cyklede et par km ud til banen og nåede lige at overhale et par hold undervejs. Allan, Maria og Torbjørn krydsede banen, mens jeg forsøgte at få mere luft i baghjulet - uden den store succes - det lykkedes mig i stedet af få lukket luften ud i igen. Allan overtog pumpeopgaven og jeg fik Maria og Torbjørn over.

Næste disciplin var kano. Jeg startede med et sejle en 1 km runde med Allan, mens Maria og Torbjørn tog næste runde. Kano bliver aldrig en favorit disciplin, så det passede mig fint, at det kun var 1 km. Efterfølgende viste det sig, at Torbjørn spillede mediedarling overfor TV Midt/Vest, mens Allan og jeg knoklede rundt i kanoen. Det hedder arbejdsdeling!

Vi valgte nu at kaste os over de vådere discipliner, hvoraf den første var surfboard. Jeg tog igen en runde med Allan - mig liggende på maven bidragende med butterfly tag med armene (en våd fornøjelse) og Allan siddende bagved med pagajen. Lettere ustabilt kom vi banen på ca. 1 km rundt. Torbjørn og Maria overtog. De startede ud sammen med Roadrunners. Allan og jeg brugte tid på at klargøre næste disciplin og holdt derfor ikke øje med de to andre. Da vi efter 5 min kiggede ud på søen var der pludselig meget langt imellem de to hold og det bagerste virkede som om, det var gået helt i stå. Hvad skete der? Roadrunners jokede med, at de ville få et godt forspring, men pludselig opdagede vi, at det var Maria og Torbjørn, der var forrest og at de sejlede rigtig hurtigt. Fedt! Roadrunners var tilgengæld knap så begejstrede.

Vi fortsatte i vandet. Torbjørn, Allan og jeg løb ud i søen og dykkede ned efter et par poster. En ikke specielt lun fornøjelse....

Lettere forfrosne startede vi ud på sidste disciplin - bike'n'run rundt om Førby sø. Fordelen var, at løberiet gav lidt af varmen igen, inden vi skulle fortsætte på cyklerne. Holdene på kort bane var nået ud til stjerneposten, så vi passerede en del hold på de 2-3 km rundt om søen. Knap halvvejs rundt så vi Salomon-Løberen. Vi regnede ud, at de allerede var knap 20 minutter foran. Vi kiggede på hinanden; de måtte være rigtig stærkt kørende i dag.

Post 7-8: MTB
Vi havde nu et par poster på MTB. Jeg synes, vi havde et pænt tempo, men kort før post 8 kom cycling nord blæsende forbi og vi havde problemer med blot at holde deres hjul. Ja, ja, cykedrengende går kold på løberiet, tænkte vi, og lod dem køre. Det skulle så vise sig, at cykeldrengene faktisk godt kunne løbe.

Post 8: O-løb
Vi fik fyldt væske kort inden post 8 og var klar til løbets lange orienteringsløb, 11,5 km rundt i Stenbjerg Klitplantage. Cycling Nord var startet ud ca. 1 minut før os, men Torbjørn styrede os sikkert gennem de første 4-5 poster i klitterne og langsomt halede vi ind på cykelholdet. Posterne 6-9 var lidt mere skumle og placeret i tæt granskov. Vi indhentede cykelholdet og prøvede at par gange at være snedige og rykke fra dem i den tætte skov. Til sidst lykkedes det, troede vi, for pludselig var de 100 m foran på et bedre vejvalg. Respekt for Jørgen Schnack - han styrede sikkert orienteringen på deres hold. Vi halede lidt ind på cykelholdet resten af banen hjem, men i mål var vi fortsat 30 sekunder efter, så det var stort set status quo i forhold til starten. Bortset fra Torbjørn, der var flyvende hele dagen, så var vi andre ikke helt på toppen. Allan var træt, Maria havde problemer med maven og jeg havde ondt i ryggen. Og vi havde kun været i gang i 3-4 timer. Der var lang vej igen - og vi var nu 28 minutter efter Salomon-Løberen. Vi besluttede, at vi ikke kunne indhente dem på at køre hurtigere, men at vi i stedet skulle satse på at få godt med energi og håbe på, at de ville gå kold. Den plan kom næsten til at holde stik.

Post 9-16: MTB
Tilbage på cyklerne, væske og energibarer. Vejret bød igen på småregn og en efterhånden strid modvind. Mellem post 11 og 12 røg cyklerne på ryggen, mens vi vadede tværs over Nørhå Å. Alt var allerede vådt, så den tur gjorde ikke den store ændring. Post 16 var endnu en stjernepost, denne gang ved bredden af Ovesø. Vi ankom kort efter cykelholdet.

Post 16-17: MTBO, o-løb og kano
Vi måtte nu splitte holdet op. Vi valgte at Maria og jeg løb o-løb, en 2-3 km sløjfe rundt i en klat skov nord for Ovesø, mens Allan og Torbjørn tog en tur i samme skov på MTB. Allan og Torbjørn var naturligvis hurtigere end os, så da de kom tilbage, begyndte de logistikken i at få sejlet 4 cykler og 4 mand over Ovesø i to kanoer. Dette betød, at Maria og jeg kunne få små 10 min pause, da vi kom tilbage, hvor vi fik spist lidt mad og kunne samle lidt kræfter. Allan fik den tunge tjans med at sejle alene tilbage til vores side af søen med 2 kanoer. Maria og jeg sprang i med den sidste cykel og vi padlede over til Torbjørn på modatte side. Cykelholdet var ved at være møre, så da vi forlod post 17 var de fortsat et stykke ude på søen, men godt kæmpet af dem.

Post 18-23: MTB
Der fulgte nu et langt stræk på MTB - igen i høj grad i modvind - gennem dele af Hvidbjerg og Lodbjerg Klitplantager. Det sidste stykke frem mod Agger gik over dæmningen mellem Flade Sø og Ørum Sø. Her var absolut ingen læ men til gengæld masser af fårelort.

Post 24-28: Løb
Benene var ved at være tunge, men der var ingen nåde. Næste disciplin hed 7 km løb på vesterhavsstranden ned langs Agger Tange - naturligvis i strid modvind. Posterne var placeret ude på høfterne, så der blev også tid til lidt bølgesprøjt. Vi forsøgte så vidt som muligt at ligge i læ af hinanden, men det var en hård opgave. Post 26 var placeret ved en bunker. Jeg vadede ind i bunkeren og stod i vand til knæene inden Torbjørn fandt ud af, at vi kunne klarte op på bunkeren udefra. Nå, skoene var vist allerede gennemblødte. Sidste post stod ude på den lange høfte ved sydenden af Agger Tange. Den hårde vind, vel nærnest kuling, havde lokket masser af kite-surfere, wind-surfere og almindelige surfere til. Det så umiddelbart ud til, at de havde det lidt sjovere end os på det tidspunkt...

Post 28-29: In-liners
Nu fulgte endelig en let disciplin. 8 km in-liner rulleskøjt op ad Agger Tange med vinden lige i ryggen. Vi rullede 25-30 km/t stort set uden at skulle arbejde. Lækkert - altså lige indtil Torbjørn med et højt brag styrtede og fik et halvstort kødsår i hånden. "Det er ok, bare fortsæt", lød reaktionen. Vi andre kiggede lidt mere mere tvivlende på kødsåret og hinanden, og rullede så det sidste stykke tilbage til Agger.

Post 30-31: MTB
Op på cyklerne og nordpå langs diget mellem Flade Sø og havet. Vejret var endelig blevet fornuftigt og med den gode medvind holdt vi højt tempo mens sveden haglede.

Post 31: O-løb
Post 31 var atter en stjernepost, denne gang ved Lodbjerg Fyr. Vi startede med at løbe op i fyret, fiske et kort op med postplaceringerne, som blev tegnet over på nogle udleverede kort. Hereftert startede vi ud på 5-6 km o-løb rundt i klitterne. Benene var efterhånden meget tunge og tempoet var ikke højt - landskabet var tilgengæld rigtig pænt! Efter 30-40 minutters trampen rundt i klitterne var vi tilbage ved fyret.

Post 31-32: MTBO
Vi skulle nu køre tilbage til Snedsted med "et par" MTBO poster undervejs. Et par betød i dette tilfælde 18 styk!! Klokken var allerede over 17 og vi spurgte, om vi virkelig skulle have allesammen. "Ja, det skal i", lød svaret. Nå, vi tegnede posterne ind og forsøgte at mobilisere lidt kræfter. Eneste lyspunkt - for det var naturligvis begyndt at regne igen - var at vi ville have medvind det meste af vejen. Torbjørn styrede os igen sikkert gennem posterne. Banen førte os rundt en masse flotte steder på Sydthy - vi var desværre bare for trætte til rigtig at værdsæte det - og flere gange greb vi os selv i næsten at have glemt et kodeord fra en post, bare 1 minut efter vi havde forladt den. Til sidst lød meldingen fra Torbjørn dog: "1,5 km mere på grus og derefter 5 km på asfalt, så er vi hjemme". Vi fandt de sidste kræfter og skruede op for tempoet.

Post 32: klatring + løb
Tilbage ved startstedet i Snedsted skulle vi lave klatring. Til vores, og vist også deres, overraskelse var Salomon-Løberen stadig igang med at klatre. Torbjørn, Allan og Maria lynklatrede et par ruter og vi var nu kun 5 minutter bagefter - og der var stadig et lille o-løb tilbage. Løbet var dog desværre kun 5-6 minutter langt, så selv om vi satte en slutspurt ind, så sluttede vi 5 minutter efter Salomon-Løberen. Øv, vi kunne sagtens finde de 5 minutter ude på ruten, men Salomon-Løberen havde også haft et par punkteringer mod slutningen, så fair nok, de var bedre end os i dag - og vi blev stadigvæk klart bedste mix-hold.

Vi røg direkte ind til madbuffeten og fik noget velfortjent at spise - tak til arrangørerne for denne luksus!! - herefter pakkede vi teltene og kørte mod Århus. Jeg fik lift med og overnatning hos Bjarke. Gik fuldstændig kold, så snart jeg ramte liggeunderlaget, inden jeg tog det sidste stykke tilbage til København med færge til Odden (så et marsvin!) og bil til Købehavn.

Thy var igen i år et rigtig godt - og rigtig hårdt - løb. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været så træt efter et dansk adventurerace løb sidst. Godt gået af arrrangørerne!