SOK Multisport 2010

Silkeborg, 30. april

SOK Multisport havde i 2009 været et rigtig godt løb, så jeg var rigtig motiveret for at stille op igen. Mette Laursen og Andreas Clausen havde også begge to kørt løbet før, og så var holdet sat. Jeg kørte to løb med Andreas i 2007 og 2008, mens det var debut med Mette. Målsætningen var den sædvanlige: 1: Hav det sjovt, 2: Kør stærkt! Begge dele blev opfyldt til fulde, selv om vejret dog fra starten var lidt af en udfordring på punkt 2...

Jeg samlede Mette op i Odense torsdag aften og kørte til Ry, hvor vi havde booket overnatning (tak til Henriette og Rene). Der var derfor kun var 10 min ud til starten på efterskolen næste morgen, hvilket var en gevaldig fordel, når vi skulle være der kl. 7.30. Andreas stødte til på skolen, og vi diskuterede lidt taktik for dagen. Vejret var ikke imponerende: regnvejr og 10-12 grader. Noget af en ændring i forhold til 2009, der havde budt på høj sol og små 20 grader. Vi fik derfor terpet matraet: "Husk, det regnen lige så meget på de andre, de fryser lige så meget som os og det er lige så træls for dem!". Regnen stilnede dog heldigvis også lidt af i løbet af dagen.

Prolog (2 km orienteringsløb + 3 km MTBO)
Løbet igen i år skudt i gang med et lille o-løb med 2 poster. Posterne måtte tages i valgfri rækkefølge og vi måtte gerne splitte holdet op. Vi fik udleveret kortet allerede ved indcheckning og efter en hurtig rådslagning blev vi enige om, at Andreas og jeg tog en post hver, mens Mette blev tilbage og klargjorde udstyret. Startskudet gik kl. 9 med ca. 100 tændte hold. Jeg troede, jeg harvde valgt et smart vejvalg gennem terrænet til min post, men andre havde åbenbart samme ide, så vi var 10-15 mand, der løb den vej igennem anført af to lokale efterskoleelever. Tempoet var højt, ikke alle havde åbenbart husket, at vi skulle køre 7 timer+. Posten blev fundet uden problemer. Andreas havde været lidt hurtigere og Mette og han var klar, da jeg kom tilbage. Andreas og jeg havde begge fået udleveret en kortstump, som nu skulle kombineres til et fælles kort med 4 poster. Efter lidt kamp mellem en vandfast pen og en sund gang regn lykkedes det nogenlunde at få tegnet posterne ind. Vi røg derefter afsted som 3. hold fra skifteszonen.

Der ventede nu 4 MTB-O poster på vej ned mod Sletten. På et godt vejvalg mod post 1 fik vi sat det ene hold foran og det andet blev passeret, da de stod og diskuterede vejvalg ved 1 posten. De næste 3 poster fulgte uden problemer, dvs. bortset fra, at cyklerne allerede nu ikke lød for sunde pga. mudder i kæder og tandhjul. Vi smed cyklerne og 2 af de 3 rygsække og gik i gang med 5 sløjfer i stjerneløbet.

Sløjfe 1 (B): Bueskydning (1 km løb)
Første sløjfe på stjerneløbet var bestemt på forhånd. Vi havde fået tildelt bueskydning og løb ud til startstedet. Andreas lagde ud træffere i såvel prøveskud som de tre tællende, mens Mette og jeg begge nuppede en strafrunde.

Sløjfe 2 (-): O-løb (5 km o-løb)
Der var stort set frit valg på alle hylder, da vi kom tilbage, så vi valgte at starte med o-løb. Dette bød på en 4,9 km bane på Sletten samt, lidt af en overrakelse, Himmelbjerget, hvor vi sjældent får lov til at løbe. Banen og specielt første halvdel var god og perfekt til adventurerace. Postplaceringerne var forholdsvis lette, men mellem posterne kunne der enten væles et let vejvalg uden om, eller et kortere og lidt hurtigere vejvalg lige på. Vi valgte naturligvis sidstnævnte. Banen bød på højdemeter, MANGE højdemeter. De fleste kunne vi ikke undgår, men da vi stod ved post 4 og kunne kigge over på post 5, placeret ved Himmelbjerget med adskilt af en 70 m dyb slugt valgte vi alligevel at løbe 500-600 meter udenom for at slippe for at løbe 70 m ned og kravle 60 m op igen. Dagens flotteste udsigt ventede på toppen af Himmelbjerget med tågeskyer drivende over slugterne i skoven. De sidste par poster var lidt lettere og med knap så mange bakker. Vi begyndte at forberede os på Naturrace og samlede, belært af erfaringer fra andre år, ind af alle de forskellige planter, vi lige kom forbi. Jeg synes vi holdte et ok tempo, men mellemtiderne viser, at vi tabte 7 min i forhold til det hold fra efterskolen, der sluttede som nr. 3.

Sløjfe 3 (D): Naturerace (0,5 km løb)
Vores planteindsamling viste sig at være lidt forgæves, da vi ikke skulle ud og finde planter med i stedet skulle udpege træarter. Man er vel ikke søn af en gammel biologilærer for ingenting, så en udpegning af eg, bøg, birk og lært gav ikke store problemer.

Sløjfe 4 (-): Bike'n'run (7 km MTB-O, 5 km bike'n'run, 7 km MTB-O)
For at undgå skift til cykelsko valgte vi at fortsætte med bike'n'run. Det viste sig dog, at skoskift var nødvendigt, for bike'n'run stattede i Vesterskoven 7 km væk. Jeg lavede et lille svaj på vej mod første post (stort set dagens eneste bom) men ellers gik det med asfaltvejen gennem Sønderskoven. Fremme ved startstedet smed vi den ene cykel og startede ud på 5 km bike'n'run. De fleste poster var ret lette, men enkelte steder, bl.a. ved Chr. d. 10.'s høj var der tid at spare på ikke at slæbe cyklerne med op til poster. Desuden var der lidt taktik i at splitte holdet op, så personen uden cykel løb gennem terræn, mens de andre kørte udenom. Vi fik overhalet en hel del hold på den konto.

Efter bike'n'run gik det tilbage mod Sletten med 6 ret enkle poster. Vi havde aftalt, at jeg styrede kortet, mens Andreas stod for elektronisk tidstagning. Det var derfor også Andreas, der måtte en tur i Slåensø for at klippe en post liggende ude i søen (stor tak til Andreas!). Denne MTB'O bane var ret fed med lidt vejvalgsorientering og taktik mht., hvor man skulle smide cykler og hvor der skulle løbes. Samlet havde vi bedste tid af alle hold med 5 min på denne sløjfe.

Sløjfe 5 (D): Vand-øvelse (0,5 km løb)
Vi havde oprindelig planlagt at ville fortsætte med MTB, da vi havde cykelsko på, men vi var alle tre ved at være lidt stegte i benene og besluttede os for at gå efter en "afslappende" kanoetape. Alle kanoer var dog bookede, så det vi røg afsted på en vand-øvelse, en lidt tivoli-agtig øvelse der bestod af at slæbe vand op fra Juelsø. Fordelen var, at vi kun kunne være to aktive ad gangen, så en af os fik lidt pause.

Sløjfe 6 (C): MTB (4 km MTB)
Kanoerne var fortsat optaget, så var røg igen afsted på MTB. Denne gang på en teknisk rute omkring Knøsen. En del af ruten, hele den lange opkørsel til Knøsen, var den samme som sidste år, mens den sidste halvdel var lavet lidt om. I år var ruten dog kortet ned til en enkelt runde. Vi valgte (eller vi kunne ikke) cykle hele vejen op, så den stejleste stigning blev løbet. Nedkørslen og den øvrige del af ruten var tilgengæld en stor fornøjelse.

Sløjfe 7 (-): MTB-O (12 km MTB-O)
Der var fortsat ikke plads på kanoerne, så vi måtte igen fortsætte på cyklerne, hvilket ikke helt var efter planen, da benene efterhånden var rigtig godt stegte. Først en tur hen gennem Sønderskoven, igen med godt med bakker. Andreas og jeg valgte at løbe/gå de stejleste, mens Mette blev på cyklen! Halvvejs ventede en hemmelig opgave. Ud fra placeringen på kortet havde vi gættet på, at det var labyrinten i Rodelund. Vi gættede rigtigt. Vi skulle rundt og finde en post i hvert hjørne. Vi startede med at prøve at få overblik fra broen i midten, dog uden den store succes. Til sidst droppede vi den taktik og styredede bare efter retningen. Dette gav mere succes, men vi tabte ikke mindre end 10 min på at tåge rundt derinde i forhold til de hurtigste. Heldigvis kunne vi indhente meget af den tid på at være blandt de hurtigste på MTB-O strækkene frem og tilbage til labyrinten. Tilbage på cyklerne og tilbage gennem Sønderskoven. Lette poster og ikke så mange højdemeter. Ved sidsteposten ventede en tur gennem et 0,5 m diameter drænrør. Andreas havde fortsat (uheldigt, uheldigt) tidstagningsenheden, så han meldte sig igen frivilligt (tak!).

Sløjfe 8 (A): Kano (3 km løb, 3 km kano)
Vi manglede nu kun een disciplin, så endelig fik vi lov til at starte ud på kanoetapen. Vi "løb" ned til startstedet og stævnede ud. Mette som styrmand (hun havde jo også fået 13 i kano på universitetet) og Andreas som motor foran. Jeg tog mig af kaptajnsrollen i midten. Kanmoturen gik til Møgelsø midt i Juelsø og tog ca. 1/2 time.Andreas kæmpede med kramper og jeg blev kold og våd i r****. Kano bliver aldrig min favoritdisciplin. På Møgelø skulle vi vha. korthusk finde 4 poster. Vi havde heldigvis spottet en allerede da vi sejlede på søen og med lidt held fandt vi også de andre. Påm tilbageturen byttede jeg plads med Mette, mens Andreas kæmpede videre foran. Hvor det havde været vindstille det meste af dagen, var det nu blæst op, og selvfølgelig en god modvind, hvilket tvang os til at søge ind mod land for at komme i læ. Og trods vores cykel/løbe-arme, havde vi åbenbart holdt et ok tempo, for mellemtiden for disciplinen viser, at vi kun tabte 4 min i forhold til hurtigste tid. Der var ikke meget krudt i tændstikarmene, men vi kom da tilbage og satte i løb op mod stjerneposten. Vi tvang os selv til ikke at tænke for optimistisk og tro, at vi skulle køre direkte i mål. I stedet gættede vi på, at der ventede noget mere cykling.

Epilog: MTB (3 km mtb)
Vi tog heldigvis fejl! Ved stjerneposten lød beskeden, at vi lå forrest og kunne køre direkte i mål. Vi pakkede grejet sammen og klatrede på cyklerne. Der var lidt mere krudt i benene, og på den sidste lille km kunne vi se, at vi lighe kunne nå i mål på under 7 timer. På den sidste stump asfaltvej ned mod mål var der endda tid og overskud til at lave Fabian Cancellera og Bjarne Riis "hand shakes". Målstregen blev passeret efter 6 timer og 59 minutter. Team Toursport kom i mål små 40 minutter senere og et hold fra efterskolen 55 min efter os.

SOK Multisport 2010 var igen et rigtig godt arrangement. Velafviklet og med gode discipliner - og så regnede det jo også på alle de andre.