island eXplorer 2008

Bornholm, 6. juli 2008

Bornholm må være det ultimative sted at lave adventure race i Danmark, så Andreas og jeg tog derover for at repræsentere Team Oure. Jeg havde haft problemer med akillessenerne i foråret, så vi holdt os til den korte distance, men den var nu også hård nok! Et af de andre hold havde en GPS tracker med rundt, og målte ruten til 42 km løb, 70 km cykling og knap 2.000 højdemeter. Jeg har dog på fornemmelsen, at vores rute var kortere. Vi tog afsted fra København fredag eftermiddag, havde en meget gyngende overfart fra Simrishamn og blev indkvarteret hos en af mine venner i Tejn. Lørdagen blev brugt på lidt let træning, hvor vi bl.a. fik oplevet deltagerne på den lange distances strabadser ved Opal søen og på Hammeren. Var desuden forbi Hammershus for at tage billeder til Oure hjemmesiden. Cyklede til Gudhjem om eftermiddagen og prøvede at få lidt søvn inden starten søndag morgen kl. 6.

Stod op kl. 4.30 og spiste en ordentlig omgang morgenmad. Herefter blev det sidste grej klarfjort og så var det bare at vente på starten. Vejret var perfekt med sol og kun svag vind. Konkurrence instinktet var desuden hetl skarpt, således spottede vi en o-løbspost på 400 meters afstand, da vi kiggede ud over Gudhjem!

Etape A: Sprint-orientering
Løbet blev skudt i gang med små 4 km sprint orientering i Gudhjem. Vi havde været lidt skeptiske på, om holdene ville blive spredt, men da 1/3 af alle holdene valgte at løbe direkte til 1. post på anden etape (de havde ikke set, at første etape var optegnet på bagsiden af deres kort), var holdene hurtigt spredt. Allerede ved post 1 var vi således alene i front. Jeg tog et dårligt vejvalg til 2'eren, hvorved Classic Poker kom om op. Vi holdt dog hurtigt tempo og fra post 3 lå vi alene i front. Sprinten var en rigtig god start med en god blanding af by-orientering og løb rundt på klipperne. Og så var udsigten helt fantastisk, når vi løb langs kysten. Vi havde bedste tid med 2 minutter på disciplinen og havde således hurtigt fået et lille hul ned til de hårdeste konkurrenter fra Classic Poker.

Etape B: Trekking/coasteering
Lidt vest for Gudhjem startede løbets første trekking/coasteering etape. Vi løb langs redningsvejen mod nordvest og havde undervejs flere poster nede ved kysten. Blandt andet havde vi poster på Helligdomsklippen (lidt spændende klatring i halvvåde løbesko), inde i den sorte gryde (hvor der er meget mørkt, når man kun har en tikka pandelampe) og ved Glaserskræ. Herfra løb vi ind i land forbi Bornholms største (og næste tørlagte) vandfald inden vi skiftede til MTB. Vi holdt god fart på hele etapen, men tabte 3-4 minutter, da jeg havde problemer med orienteringen ind til den sorte gryde (læs, jeg var ved at styre os ned over en klippeskrænt...). Var to minutter efter bedste tid for hele etapen men udbyggede vores forspring.

Etape C: MTBO
Benene var ved at være lidt trætte, så det var rart at skifte til MTB. Etapen gik mod Hammeren, primært af asfalt veje og større grusstier. Der var dog også en hel del højdemeter. Skyerne begyndte at trække sammen, og det så ud til at blive en våd dag, vejret blev dog efterhånden bedre igen, og bortset fra enkelte rengstænk, havde vi faktisk solskin hele dagen. Ankom til Opal søen efter knap en time og var fortsat friske. Mellemtiderne afslører, at vi havde strækvindere på 5 ud af 6 stræk, så vi var åbenbart godt cyklende.

Etape D: Orientering + rapelling
Denne etape startede med 3 km let orientering rundt på Hammeren. Desværre var en post blevet fjernet, hvilket kostede os 10 minutter i tid og en masse frustation. Herefter fulgte rapelling ned ad en 20 m klippevæg (hvor Andreas var en del hurtige end mig) inden vi sluttede af med at udspring 8 m ned i Opalsøen (hvor jeg til gengæld var noget hurtigere end Andreas). Lidt forvirring hos hjælperne tilbage ved skiftezonen, inden de fandt ud af, at vi skulle løbe videre.

Etape E: Trekking/coasteering
Vi startede nu ud på en fed trekking/coasteering etape fra Opal søen og ned til Jons Kapel. Det meste af turen gik langs redningsvejen, men igen var der flere steder, hvor vi måtte ned til kysten, hvilket betød mange højdemeter. Første post lå på Hammershus. Posten var placeret lidt forkert, men heldigvis fik vi den udpeget af nogle polske turister :0). Herefter brilliere jeg med et dårligt vejvalg fra Hammershus ned ad klipper og gennem brændenælder og tjørnekrat, hvor vi kunne have taget en sti ned fra den anden side af borgen. Ruten gik videre gennem Slotslyngen og forbi Vang med fede postplaceringer ved Pissebæk! og ude på molen ved stenbruddet i Vang. Sidstnævnte bød på 300 m's løb/klatring i blokmark. Videre langs kysten til Krageturen, hvorfra vi kravlede op ad skrænten. Sidste post stod nede ved Jons Kapel ude på et klippeskær. Vi vurdere, at det ikke var forsvarligt at svømme derud, da strømmen var ret stærk og posten blev da også senere lukket. Benene blev ret runge på den sidste del af etapen, men vi holdt vist fornuftigt tempo. Tabte to minutter i forhold til bedste tid, hvoraf en del nok skyldes dårlige vejvalg.

Etape F: MTBO
Etape F var en længere MTBO etape fra Jons Kapel til Rø Plantage, igen primært på asfalt og større grusveje. En enkelt post stod forkert, hvilket gav lidt frustration, men ellers god etapen ok. De mange løbskilometer begyndte dog at sætte deres præg og tempoet gik noget ned på den sidste del af etapen. de andre hold må dog været gået endnu mere ned, for vi havde strækvindere på 7 stræk ud af 8!

Etape G: Orienteringsløb
Rø Plantage bød på 6 km orienteringsløb. Postplaceringerne var ret lette, men der var mulighed for at spare tid ved at løbe lige på. En god løsning. Løbstempoet var faldet en hel del siden starten i Gudhjem, men vi holdt os løbende hele vejen bortset fra de værste stigninger - og havde faktisk bedste tid med 18 minutter!!. Et lovende stræk på tværs af en sø blev desværre ikke til noget, da søen var groet helt til. Fandt bagefter ud af, at vi åbenbart havde været lidt pivede, for en del hold var svømmet vadet over og havde vundet 4 minutter på det, men set på længere sigt var det nok smartest at løbe udenom. Største problem med o-løbet var, at vi var ved at løbe tør før vædske og de have ikke noget i skiftezonen. Vi fik dog at vide, at Classic Poker var startet ud 30 min efter os og at der var 1 time ned til holdet på trediepladsen, hvilket løftede humøret gevaldigt..

Etape H: MTBO
Tilbage på cyklerne og en kortere cykeletape forbi Østerlars og ud til kysten ved Randkløve Skår. Herfra tilbage mod Gudhjem ad kystvejen. Andreas var godt stegt og jeg havde heller ikke selv meget overskud. Til trods for dette havde vi bedste tid med knap 10 minutter og igen hurtigste mellemtider på næsten alle stræk.

Etape J: Havkajak
Etape I, 3 km coasteering, var udgået pga. tidspres, så vi røg direkte ud på etape J, der bød på ca. 1,5 km havkajak. Det var rart at kunne slappe lidt af i benene, men der var nu ikke meget kraft i armeme. Tabte et par minutter i forhold til bedste tid.

Etape K: MTBO
Op på cyklerne igen. Vi havde stadig ikke fået vand, så da vi passerede en campingplads blev der endelig fyldt op. Jeg havde fået ny cykel om onsdagen før løbet med en hård sadel. Det kunne nu mærkes meget tydeligt! Heldigvis manglede blot to poster på vej tilbage mod mål. Den første gik fint, mens vi brugte 5 min på at lede efter nr. 2, indtil vi fandt ud af, at den nok var blevet fjenet. Rullede derefter mod mål på lidt under 9 timer.

island eXplorer var et super, super fedt løb. Terrænet var ekstremt velegnet til et hårdt og flot adventure race. Banen var god - og hård - og der var masser af udfdringer. Klart et løb, der skal køres igen.