Skåne Adventure Race

22. april 2007

Skåne Adventurerace 2007 var årets første race. Jeg var med på et af tre Team Oure hold og kørte med Andreas Jacobsen. Der var, som i de andre løb i den svenske multisportscup jeg har kørt, høj kvalitet, højt tempo og hård konkurrence. Vi fik en samlet 9. plads (2. bedste danske hold), men blev slået af hele tre mix-hold ... Som før tabte vi alt, alt for meget tid på kanosejladsen. Måske man skulle begynde at træne lidt i denne disciplin ...

Bjarke Ref og Andreas kom til KBH fredag sidst på aftenen. Vi fik en omgang pasta, 6 timers søvn inden vi lørdag kørte til Torup sydøst for Malmö. Vi havde for en gangs skyld nogenlunde med tid inden starten på løbet, der gik kl. 9.00. Vejret bød på sol, frisk vind og 10-14 grader. Perfekte forhold at køre i.

Resultater

Prolog

1. slynge
Løbet startede med en prolog for at få lidt spredning på feltet. Prologen bestod af en knap 3 km løberute på mindre skovstier rundt om TC. Der blev lagt ud højt tempo lige fra start og der skulle bruges kræfter på at følge med de hurtigste. Vi brugte 9:50 og skiftede på en 7. plads (9. plads inkl. mix-hold). Vi, og specielt jeg, brugte for lang tid på skiftet, hvor vi tabte yderligere et halvt minut, således at vi gik ud på 1. etape på en 10. (16.) plads. 1:14 sekunder efter de første.

1. etape
Første etape bestod af en snitzlet 9 km MTB-rute, hvor vi dog også havde fået udleveret et kort med ruten. Undervejs skulle to poster klippes undervejs - og vi havde dagens første strækvinder ud til første post! Ruten gik på en blanding af større stier og single tracks, men var ikke specielt teknisk. Vi passerede et par svenske hold og blev indhentet af Team Oure 2, som vi fulgtes med på den sidste halvdel af ruten.Vi brugte 21:30 om etapen, hvilket var ca. 1 minut mere end det hurtigste hold. Vi tabte 20 sekunder til førerholdene.

2. etape
Anden etape bestod af 11,7 km kanosejlads rundt på Yddingesjön. Efter lidt besvær med at finde vores kano og efter af have knoklet med at slæbe kanoen de 2-300 meter ned til søen, var vi klar til dagens hårdeste etape! Etapen bestod af to rundet på søen, hvor der skulle klippes fem poster undervejs. Vi kan igen konkludere, at vi bare ikke er særlig gode til at sejle i kano. Selv om de andre måske har lidt bedre udstyr, så er deres teknik markant bedre end vores. Vi blev overhalet af mange hold, heriblandt syv mix hold og to rene damehold. Not our proudest moment. Hvade desuden bøvl med at få klippet et par af posterne. Vi tabte 25 minutter til de hurtigste hold og lå efter etapen 26 minutter efter de førende. Det mest positive ved 2. etape var, at der stod Red Bull piger klar med væske, da vi var færdige. Nu var kano heldigvis slut, og vi kunne gå i gang med nogle discipliner, som vi kunne finde ud af.

3. etape
Tredje etape var igen en snitzlet MTB-rute tilbage til TC. Vi kom afsted sammen med Oure 2 og fulgtes med dem på dne første halvdel, hvorefter vi fik rykket et lille hul. Andreas lå i front og holdte højt tempo og vi kom godt rundt på etapen. Vi tabte 2 minutter til det hurtigste hold og 1 minut til de førende. Vi havde et rimelig hurtigt skifte til løbesko og kunne gå ud på 4 stape - fortsat med rimelig friske ben.

4. etape
Fjerde etape var "Äventyrs löpning". Rundt på en snitzlet 7,5 km rute var der tre momenter, der skulle gennemføres. Første moment var passage af en sø vha. stålwirer. Ikke de store problemer her - faktisk havde vi bedste tid!. Andet moment var tre valgfrie o-løbsposter, som vi også kom hurtigt igennem. Sidste moment var igen tre valgfrie poster, som vi startede med at udse fra et udsigtstårn og derefter løb rundt til. den sidste af posterne var selvfølgelig placeret på en lille ø, så vi blev gennemblødte til midt på livet (Andreas var dog allerede fladet i en grøft på den første post). Herefter gik det tilbage til TC. Vi havde vist anden hurtigste tid af alle på hele 4. etape og tabte kun ca. 30 sekunder til de hurtigste. Vi havde et lidt langsomt skifte til cykler igen.

5. etape
Tilbage på cyklerne og ud på 20 km MTBO. Ruten gik mest på asfalt og større grusveje. Vi lagde hårdt ud for at indhente et hold foran og jeg kom lidt bagud med orienteringen. Vi skulle svinge til højre af en sti og fandt da også sti. Jeg kom dog i tvivl om, hvorvidt det var den rigtige og herefter gik der lidt panik i det. I stedet for at finde kompasset frem og tjekke retning kørte jeg på fornemmelsen og kort (der ikke var videre imponerende). Efter et par minutter ramte vi en asfaltvej. Vi havde kørt 500 den forkerte vej. Pis! I stedet for at forsøge at finde posten via småstier kørte vi et langt undenoms vejvalg. Fejlen kostede over 6 minutter! Eneste trøst var, at Coast Zone ved Torbjørn Gasbjerg lavede præcis den samme fejl. Resten af MTBO-ruten gik udemærket og indeholdt ikke de store tekniske udfordringer. Vi var ved at være lidt stegte og lå på hjul et par stræk. Sidst på etapen mødte vi Coast Zone i modløb. Dette gav lidt ekstra kræfter. På de sidste par poster lå vi fire hold sammen heriblandt Team Oure 2, der dog kørte sig selv i skoven på et dårligt vejvalg på vej mod sidste post. Samlet tabte vi knap 10 minutter til hurtigste hold. Vi havde et hurtigt skifte og kunne gå ud på sidste etape - med hvad der efterhånden var ved at være god trætte ben.

6. etape
Sidste etape bestod af 10,3 km almindeligt orienteringsløb. Banen var mellemsvær med enkelte svære poster, hvilket nok var til vores fordel. Ved post to fik vi kontakt med Coast Zone, et lidt dårligt vejvalg til post 3 kostede dog et halvt minut, men vi kom op igen ved post 6. Posterne 7, 8 og 9 var kort-huske. Strækkene var ikke helt lette, men vi kom igennem uden problemer og fik overhalet et svensk hold. På de sidste par poster tilbage mod mål mistede vi kontakt med Coast Zone. Andreas blev ramt at krampe i læggene og vi koncentrerede os om at holde det svenske hold bag os. Generelt gik 6. etape dog godt, vi havde tre skrækvindere og vist nok anden bedste tid.

I mål efter 5 timer, 58 minutter og 4 sekunder, hvilket var 36 et halvt minut efter vinderholdet fra Saab Biopower. Heraf tabte vi de 25 minutter på kanoetapen … Vi sluttede 1,5 minut efter Coast Zone, der blev bedste danske hold.

STAR var et fedt løb. Særdeles velarrangeret, gode kort, god stævneplads og mange deltagere. De eneste minusser var en vaskebræt MTB-bane, generelt lidt for let orientering på o-løbs slyngerne og lidt for meget genbrug af poster på den anden orienteringsbane. Dette skal dog ikke overskygge, at det helt overvejende var et fedt arrangement.

Vandt et par rygsække i lodtrækningspræmie og kørte derefter godt stegte tilbage mod København.