MTB-O camp i Svinkløv, påske 2007

Johan Holtmann havde endnu en gang stablet en storartet MTBO-camp på benene. Denne gang i Svinkløv og igen med en god blanding af gode træninger, hårde konkurrencer og sociale indslag.

Fredag d. 30. marts

Tog af sted direkte fra arbejde og sejlede med færgen til Ebeltoft. Fremme i Svinkløv lige i tid til aftensmad. Blev indkvarteret med Strunge, Monrad og Gasbjerg.

Lørdag d. 31. marts

Formiddagen bød på campens (og årets) første MTBO konkurrence i Vester Torup. Jeg brillierede med at køre fra post 1 til 12. Jeg opdagede først fejlen efter 5 min og gad ikke køre tilbage. Ville under alle omstændigheder være sluttet ca. 15 minutter efter Beat Okle, som vandt. Kørte gennem 40 cm vand allerede på vej til post 1. Frygtede at det ville se sådan ud hele ruten rundt, men bortset fra 200 meter med over en halv meter vand på et enkelt senere stræk, var det heldigvis kun på dette stræk, at cyklen rigtig var ude at svømme. Bortset fra fejlen på post 1 gik løbet ok, og benene viste, at de havde lidt at skyde med. Efter løbet stod den på frokost (inklusiv burgere!) i haven - og dagens sjoveste indslag: "Undskyld, er det jeres hund?" …
Eftermiddagen stod på stafettræning i Kollerup. Vi cyklede ud til træningen i en lille flok. Sol, rygvind og 13-14 grader. Så bliver det ikke bedre. De fire o-intervaller blev gennemført med højt tempo sammen med Strunge, Allan Jensen og Monrad. Efter træningen cyklede vi tilbage gennem Svinkløv. Den fedeste strækning var ovenfor kystskrænten gennem plantagen. Sluttede af med 2 km i sand langs stranden. Samlet røg der knap 3,5 times mtb i bogen, og så var campen ligesom i gang.

Søndag d. 1. april

Formiddagen bød på mellemdistance i Tved. Et lækker stævneplads lige ved kirken kunne ikke rigtig følges op af, hvad der i mine øjne, var campens dårligste terræn. Masser af små tilgroede stier med væltede træer, hvortol kom store fældede områder, hvor det var helt umuligt at cykle. Kombineret med ringe o-tek og tunge ben, gav dette en ikke specielt fed træning.
Eftermiddagen bød heldigvis på væsentligt bedre forhold. Bom-teknik træning i Vilsbøls Plantage. Kørte træningen i ret højt tempo med Bjarke Ref. Masser af små stier velegnet til MTB-kørsel. TV2-News dukkede op og sendte live et par gange, hvor de bl.a. fik transmitteret et live-styrt fra en af englænderne. Is på havnen i Thisted på hjemturen.
Aftenen bød på aften/nat sprint rundt om feriecentret. Bortset fra at flyve forbi post 1, der lå allerede 60 meter efter starten samt et lille problem med kæden, gik konkurrencen ok. Et sjovt indslag.
Dagens sjoveste indslag var Gasbjergs lille strip show om aftenen...

Mandag d. 2. april

Dagen bød 'kun' på en en enkelt konkurrence. Det var til gengæld en høker på ca. 90 km. Johan erkendte bagefter, at den nok havde været idt længere. Folks cykelcomputere viste da også små 150 km … Der var fællesstart fra Nors små 50 km vest for Svinkløv. Der var en frisk vind, der dog heldigvis kom fra vest, så vi havde rygvind det meste af dagen. Førsteposten var dog placeret 7-8 km mod sydvest, så der gik en del taktik i at ligge i læ på de første km, der gik over åbne marker. Ingen havde rigtig lyst til at åbne ballet og trække igennem, altså bortset fra junioren Harald Hermanrud, der lagde sig 100 foran feltet. Nede i feltet rystede vi lidt på hovedet og smågrinede af ham. Han gik da også helt kold senere i løbet, men fik givet den godt gas i starten. Allerede efter ca. 3 km blev feltet splittet op i to og senere 3 grupper og tempoet øget. Min gruppe var først på post 1, men bommede på vej mod post 2 og blev indhentet af de øvrige grupper. Tempoet blev øget væsentligt og jeg blev sat af halvvejs på strækket. Kom til at ligge alene i modvind 4-5 km inden jeg blev indhentet bagfra. Posterne 2-5 lå alle i Torup Klitplantage. Der blev dannet en lang række smågrupper og det var muligt at ligge lidt på hjul på et par af strækkene. På vej til post 6 fik jeg taget et perfekt (og lidt heldigt) vejvalg sammen med Jan Eg og englænderne, hvilket stort set bragte os i teten af løbet. Strækket 6-7 førte gennem 40 cm vand med det resultat, at fødderne var iskolde resten af løbet. Mellem post 7 og 8 kom Strunge, Gasbjerg og Lasse P op bagfra og tempoet skudt i vejret. Jeg hang på tilbage til Nors, men måtte slippe gruppen, da vi kom til at køre i modvind. Kørte et par stræk med Jan Eg gennem Tved. Han var dog ved at være vissen og blv sat af ved post 10. Langstrækket 10-11 gik på mindre landeveje med god rygvind og det var tid til at få spist lidt. Post 12 og 13 lå igen i skovene. Vi havde nu kørt ca. 3 timer og ryggen begyndte at blive godt øm. Kort efter post 13 blev jeg indhentet af Finn Postma. Han foreslog af vi slog følgeskab. Hvis jeg fandt posterne, skulle han nok ligge forrest og trække. Jeg var ved at være godt stegt, så det var et fantastisk tilbud. Tempoet fik et gevaldigt hak i vejret på de næste par stræk. Vi indhentede de to englændere og denne firemands gruppe holdt faktisk helt til mål. Post 15 lå yderst ude på Bulbjerg - bare lidt synd at man ikke havde mere tid til at nyde udsigten. Post 16 og 17 var lidt skumle, men jeg fik heldigvis styret os lige i dem. Post 18 bød endelig på mad og væske. Jeg havde på dette tidspunkt kørt over 4 timer på 1,5 liter vand. Fik en squeezy og så var der lidt at skyde med igen. Havde et par lange stræk på asfalt og store grusveje indtil vi til sidst skulle gennem Svinkløv plantage og ikke mindt OP i Svinkløv plantage. Alle var nu godt brugte. Småbommede lidt på sidsteposten inden spurten blev sat ind mod mål. Fik lige mig ind foran englænderne på en 6. plads ca. 25 minutter efter Gasbjerg og Strunge. Var godt stegt, men det var en fed høker!

Tirsdag d. 3. april

Formiddagen bød på en 'free-order' konkurrence i Vandet Plantage. Trods en del skak-brætagtig skov, så var den rigtig god til mtbo, så det blev en god oplevelse. O-teknikken var endelig ved at være finpudset og benene havde stadig lidt krudt. Frokosten bød atter på hjemmelavede burgere!
Eftermiddagen bød på 2-mands stafet i Svinkløv. Tungt, tungt terræn med sand og mudder. Kom på hold med en af de litauiske juniorer. Vi kørte begge godt og kom i mål på en 3. plads. Lidt ekstra træning bagefter sammen med Lasse P og Strunge.
Aftenen bød på banket og bordfodbold. Højdepunktet var at give Jan Eg og Monrad æg!

Onsdag d. 4. april

Campens sidste konkurrence gik i Dronninglund. 24 km i hård kupering. Benene var tunge allerede fra starten af, men det gjaldt åbenbart alle, for jeg fik en god placering. Blev hentet af Lasse P lidt over halvvejs gennem løbet og kørte resten af løbet med ham, hvor vi dog tog en del forskellige vejvalg. Han var om muligt mere vissen end mig. Kom igennem på 2.16. Tervala vandt, igen, på 1.53.

Dermed slut på en fed og super velarrangeret mtbo-camp. Fik 16 timer i sadlen på de 5 dage, så det var med god samvittighed, at jeg kunne trille hjem på farmen og slappe af med 3 dage med lidt træfældning