DTU Adventure Race

22.-23. september 2007

Årets hold bestod af Damgaard, Tom Brison (som var begge de to sidste år) og Karina Ottosen (som jeg kørte FarOut Multisport med tre uger tidligere). Vi stillede (igen) op på den korte distance. Målet var at havde det sjovt, køre stærkt, vinde mix-rækken og få en så god samlet placering som muligt. Vi var i mål som første hold efter 12 timer 34 minutter men fik en times tidsstraf for bike'n'run. Næste hold var i mål 1 time og 1 minut senere. Senere så vi os dog tvunget til at trække osfra løbet, da flere hold mente, at tidsstraffen ikke var streng nok. Ikke den fedeste måde at slutte løbet på.

Ellers bød mit 7. DTU adcenture race på perfekt konkurrence vejr med sol og ca. 15 grader. Det var en del fede discipliner, men der var også mange kedelige transportstræk imellem, heriblandt specielt 35 km bike'n'run på asfalt.

Team Løberen
13:35
14:15

Prolog
Årets løb startede igen med en prolog rundt på campus. Med ca. 115 hold til start (ny rekord igen) var der stor trængsel i starten. På en banner var der angivet fire kompaskurser med tilhørende afstande mellem 300 og 900 meter. Vi var hurtigt ude fra starten og løb mod den sydlige ende af DTU. Her ramte vi stort set uden problemer første post, som hed 240 grader. En anden post hed 220 grader og ca samme afstand. I stedet for at løbe tilbage til udgnagspunktet valgte vi derfor at løbe lidt mod øst i forventning om at finde posten ... Efter 5 minutter gik det op for mig, at den første post vi havde fundet var 220 grader-posten. Vi valgte derfor at løbe længere mod vest. Vi brugte herefter minimum 10 minutter på at lede efter posten sammen med mange andre forvirrede hold, inden vi endelig fandt. De to sidste kompaskurser blev taget med mere koncentration og uden de store problemer. Vi tabte dog i alt ca. 15 minutter på denne første disciplin. Absolut ikke en perfekt start. Ca 10 hold kom afsted fra DTU før os.

1. sløjfe
Der var i årets udgave af løbet igen kun to sløjfer, og igen så det ud til, at den første sløjfe ville være den længste. Vi havde derfor medbragt mere energi og lidt mere udstyr end vanligt, ligesom vi havde en enkelt pandelampe med. Sløjfen startede med cykling til Rudeskov, hvor vi skulle køre størstedelen af MTB-sportet. Vi fik overhalet et par hold på vejen op skoven og passerede flere på ruten rundt (hvor en del af dem kørte den forkerte vej pga. forkert indstruktion). På vejen rundt på MTB-sporet skulle vi finde 8 checkpoints. De var ikke specielt tydeligt markeret, men vi missede heldigvis kun et enkelt, hvilket kostede ca. 5 minutter. Sporet var meget mudret, men det lykkedes os at holde et rimeligt tempo. Efter MTB delen lå vi 13 minutter efter det førende hold (Skandia Pension) på en 3.-4. plads.

Efter MTB fulgte et ca. 20 km på asfalt til Grib Skov. Ca. halvvejs fik vi indhentet Team Cykelshop'n, hvorefter vi fik et par km på baghjul. Jeg tog et andet vejvalg end dem kort før Nødebo. Det så smartere ud på kortet - problemet var bare, at den sti vil skulle benytte ikke var til at finde. Som resultat tabte vi 2-3 minutter. På den positive side fik vi næsten indhentet Skandia Pension.

I Grib Skov stod den først på ca. 8 km o-løb. Vi startede ca. samtidig med Skandia Pension og Cykelshop'n, men vi fik sat Skandia Pension af allerede på vej til post 1 og fik sat Cykelshop'n omkring post 3-4 stykker. O-teknisk gik løbet godt, og det lykkedes os at holde et rimeligt tempo, selv om Tom havde problemer med det ene knæ. Tilbage ved cyklerne havde vi fået oparbejdet et forspring på 12 minutter til nærmeste forfølere.

Nu fulgte små 15 km MTBO ligeledes i Grib Skov. Banen var ikke specielt svær, men den dog god og fik os rundt på mange små stier med rimelig god kørbarhed. Ingen o-tekniske problemer, men tempoet var ikke specielt højt. I mål var forspringet dog udbygget med yderligere 7 minutter - men på MTBO skulle vi også helst være blandt de bedste.

Vi skulle nu havd eløbet bike'n'run til bredden af Esrum Sø, ca. 5 km væk. Det glemte de dog at fortælle os, hvorfor vi alle kørte på cykel. Ved Esrum Sø skulle være gennemføre en vand forhindringsbane. Karina ofrede sig for holdet og tog svømmedelen af banen. Tak. Vi var løbet helt tør for vand. På kortet var markeret, at vi kunne få vand ved Esrum Sø. Det kunne vi ikke! (senere fik de vist åbnet for vandet). Vi brugte derfor 5 minutter på at få vand fra en privat have. Ikke perfekt planlægning. Der fulgte nu et langt stykke på cykel via slottet i Hillerød til Lillerød. Tempoet var ok, men vi taber 5 minutter til Skandia Pension, hvilket nok primært skyldes tidstabet ved at få vand.

I Lillerød skulle vi gennemføre en frisbee bane. Instruktionen var igen ikke forkert, hvilket kostede os 3-4 minutter. Fra Lillerød gik det mere eller mindre direkte tilbage til DTU. Tempoet var højt specielt ind ad Kongevejen og vi fik udvidet forspringet til 21 minutter.

2. sløjfe

Tom havde fortsat problemer med knæet og også under cykling, havde han smerte. Han havde været syg midt på ugen og følte sig ikke frisk. Vi diskutede kort, om vi skulle udgå, men blev enige om at fortsætte. Tom skulle cykle og så skulle Karina og jeg skiftes at løbe. Inden bike'n'run skulle vi dog lige kravle over en af vejene på DTU, hvor der var spændt reb ud mellem to mure. Det føltes lidt grænseoverskridende at kaste sig ud over en 5 meter høj mur, men vi var hurtigt igennem. Vi kunne nu starte ud på 25 km 'bike'n'run (som senere skulle blive 35 km ...). Ruten var IKKE spændende. Gennem Sorgenfri til Frederiksdal. Langs Nybrovej til Nybro, op til Q8 -tanken, rundt med Ring 4 og ud af Frederiksborgvej. Alt på asfalt! Heldigvis havde både Karina og jeg gode ben, så vi holdt et højt tempo. Efter lidt over en times bike'n'run var vi endelig fremme ved CP 16 på en mark nær Kolle Kolle.

Vi skulle nå gennem tre mindre discipliner og startede med træklatring. Alle tre kom vi hurtigt igennem. Videre igennem til øksekast, hvor Tom havde en enkelt træffer som eneste. Vi indkasserede derfor to strafrunder, men det gjorde de fleste af de andre hold vist også.

Tredie disciplin var bike'n'run (igen) til Furesøbadet. Dvs. blot ud og hjem af Frederikksborgvej. Ikke videre inspirerende. Om det var manglen på inspiration, der fik os til at køre to mand på en cykel på en del af strækningen, skal jeg ikke kunne sige. Set i bagklogskaben var det meget tåbeligt. Vi er 7 minutter hurtigere end Team Skandia og fik en tidsstraf på en time. En rimelig straf for at overtræde reglerne, men at det senere tvinger os til at trække os ud af løbet, mener jeg er mere diskutabelt. Ved Furesøbad skulle vi løbe ca. 2 km med en 30 kg's sandsæk. Her trædte soldaten (Tom) i karakter og slæbte den stort set hele vejen.

Vi skulle nu fortsætte videre med bike'n'run - tilbage langs Ring 4 til Nybro ... Heldigvis var både Karina og jeg forsat godt løbende, så tempoet var højt.

Ved Nybro stod den på kano op til Furesøen, hvor der var et checkpoint i nærheden af Kolle Kolle. Fremme ved posten kunne vi ikke finde klippetangen, indtil vi opdagede, at den hang 1.5 meter nede i vandet. Karina ofrede sig igen og sprang i søen, det eftersigende var MEGET kold. Et hurtigt skift til tørt tøj og tilbage til Nybro. Vi tabte 6 minutter på disciplinen, hvilket vist mest skyldes, at det lykkedes Skandia Pension at løfte poste op i kanoen. Generelt højt vi et pænt tempo. På vej tilbage mødte vi både Skandia Pension og Cykeshop'n og kunne se, at vi havde et stort forspring.

Fra Nybro fulgte bike'n'run tilbage til DTU. Tempoet var meget højt og Tom havde spist nogle smertestillende piller, så han kunne også løbe en del af strækningen. Tilbage ved DTU troede vi, at vi var i mål. Der var dog en endnu en lille klatreøvelse, der hurtigt blev overstået, inden vi kunne løbe i mål efter 12 timer og 34 minutter. Næste hold var først i mål 1 time og 1 minut senere.