Fjällräven Extreme Marathon

Silkeborg, 28. og 29. juli, 2005

Av, av, av mine ben. Der er nu gået et døgn siden målgang og jeg har stadig meget ondt i lår, hofter og skuldre. Hertil kommer et par vabler og skravesår…. Til trods for det var FEM en fed oplevelse og jeg står der garanteret igen næste år!

Dag 1: 23,9 km

Starten på FEM var henlagt til Indelukket i Silkeborg centrum. Vejret bød på sol og over 25 grader. Jeg skulle løbe 50 km ruten sammen med Agnete Hoffmeyer. 70 km løberne var startet 45 minutter før os. De kom dog tilbage forbi stævnepladsen efter ca. en halv time og havde den første vandpassage over søen. Vi gættede hurtigt, at vi nok skulle samme vej. Rigtigt! Vi startede dog først ud på en ca. 4 km lang slynge i skoven syd for Aqua. Vi havde gode ben og lagde frisk fra land. O-teknikken gik fint og vi klippede post 1 som første hold! Allerede på post 2 gik det dog galt. Jeg forvekslede (lige som alle de andre førerhold) signaturerne for gran- og løvskov, hvilket betød at vi rendte rundt 200 meter fra posten. Efter 3-4 minutter gik fejlen op for mig og vi fandt posten. De næste poster gik fint.

Første vandpassage forløb uden problemer. Vi valgte at svømme over i underbukser og sokker (andre hold valgte Adams kostumet) en taktik vi fulgte på alle passager og som fungerede fint. Turen gik nu op over ’bjerget’ i nordskoven og ned til Stryget i Silkeborg. Orienteringen gik fint og posten i Stryget var nemmere at kravle ud til end ventet. Vi fortsatte gennem Silkeborg og ud på Odden og videre gennem Lysbro Skov. På et stræk på ca. 1 km’s længde langs søen var jeg ikke skarp nok i orienteringen med det resultat, at vi (ligesom 95% af de andre hold) begyndte at lede efter posten efter ca. 800 meter. Kombineret med et ringe kort gik der ca. 10 minutter inden jeg fik læst os ind og styret hen til posten - der selvfølgelig stod langs en sti, der ikke var på kortet.

Turen gik nu mod sydvest mod Vesterskoven, hvor vi havde et par poster, der selvfølgelig stod placeret på høje. Der fulgte nu et par lange transportstræk gennem Østerskoven. Sidste post her stod placeret ved Gravbæks udløb til Borre Sø – allerlængst ude. Vi trampede rundt i mose, mudder og væltede træer, men fandt heldigvis hurtigt ud til posten. Vi valgte herefter defensivt (og klogt?) at løbe uden om mosen på vej til næste post. Denne bød på endnu en vandpassage, da posten stod placeret ude på Bredø i Mossø.

Efter vandpassagen skiftede vi endelig til o-kort, som vi anvendte resten af etapen gennem Sønderskoven. Undervejs skulle vi selvfølgelig op på den sydlige skrænt, næsten op på Kongestolpen, over Åsen og til sidst op på Store Knøs. Agnete fik problemer med knæene efter vandpassagen, men ved at jeg overtog hendes rygsæk et par km kunne vi holde os løbende og vi kom i mål ved halv ti tiden i en god tid – faktisk som 4. bedste hold på 50 km ruten og med 40 minutter ned til næste mixhold.

Vi fik banket teltet op, spist pulvermad og drukket nogle liter væske. Herefter var det direkte i seng. Vi slap for natløb. Andre hold var ikke så heldige. De sidste ankom således først kl. 5 om morgenen …

Dag 2: 25,9 km

Mine ben var en smule ømme søndag morgen, men generelt følte jeg mig frisk. Agnete havde større problemer og havde allerede fra starten ondt bag i knæene. Meldingen lød ”Det gør ondt, men vi gennemfører” og det kom faktisk til at passe. Vejret var igen perfekt med sol og ca. 20 grader. Vi startede dagen med en lille slynge på Knøsen/Sletten, hvor vi kom op af alle de bakker der var! Herefter fulgte et langstræk på tværs af Åsen, som vi dog valgte at løbe udenom. Dagens første vandpassage var placeret syd for Svejbæk. Der lå en ø midt i snævringen, så passagen var opdelt i to mindre bidder. De næste par stræk gik gennem Svejbæk og Sejs mod Sindbjerg og Stoybjerg. Der var selvfølgelig poster på toppen af begge ’bjerge’. Strækkene udgjorde ligeledes årets bjergspurt. Vi havde absolut ingen intentioner om at vinde spurten og gik/småløb derfor op ad begge bjerge. Jeg præsterede et mindre bom på 2-3 minutter på den efterfølgende post inden vi skiftede over til o-kort og en mere sikker orientering.

Nordskoven bød på en hurtig dukkert i søen i Hårup Sande, da der selvfølgelig var placeret en post ude på en af øerne, samt en tur over ’bjerget’. Posterne var ganske simple. Vi kom nu tilbage forbi indelukket og havde dagens sidste vandpassage. Herefter fulgte den afsluttende slynge på ca. 8 km i Vesterskoven. Første post på slyngen var placeret nede i en bunker, så pandelamperne måtte frem for første gang. Agnetes knæ var nu helt ad h-til. Jeg havde fortsat rimelige ben, så jeg overtog begge rygsække. Hovedet var dog ikke helt på toppen, så jeg fik næsten smidt os væk på et enkelt stræk. Ved hjælp af kompasset og al min koncentration fik jeg os dog tilbage på ret kurs. De sidste par poster var en sej kamp, men nu kunne man endelig øjne målet. Dette blev nået efter 4 timer og 3 kvarter. Samlet tid lige knap 9 timer. 4. plads på 50 km ruten og bedste mixhold med over en time. Fedt!